Учител в група по заместване
Учител Длъжността е подчинена на: Директор на детска градина
Връзки и взаимодействия:
1. Изпълнява възложени задачи от директора/заместник-директора в детската градина.
2. Взема професионални решения, произтичащи от изпълнението на преките му задължения.
Вътрешни взаимодействия – осъществява взаимодействия с:
1. Деца и техните родители/семейство/настоятелство/обществен съвет на детската градина.
2. Учители от същата и други детски градини.
3. Управленския и административен персонал на детската градина.
Външни взаимодействия – осъществява взаимодействия с:
1. Експерти в регионално управление на образованието и националния инспекторат по образованието.
2. Специалисти в областта на образованието в общината и с други представители на местната власт.
3. Висши училища, департаменти и организации за квалификация на учители.
4. Представители на обществени и неправителствени организации.
Дефиниране на длъжността
Изпълнението на длъжността „Учител в детска градина“ включва дейности и взаимодействия по отглеждане, възпитание, социализация и обучение на деца от тригодишна възраст до постъпването им в 1. клас, както и подкрепа за личностно развитие на децата и организация и управление на педагогическото взаимодействие в детската група за изпълнение на държавната образователна политика в областта на предучилищното образование.
Функции на длъжността
1. Планиране, организиране и провеждане на образователния процес, базиран върху придобиване на съвкупност от компетентности от децата, съгласно държавния образователен стандарт за предучилищното образование.
2. Прилагане на ефективни образователни методи и подходи съобразно индивидуалните потребности на децата.
3. Ефективно използване на дигиталните технологии.
4. Проследяване на постиженията на децата за придобиване на компетентности по образователни направления, съгласно държавния образователен стандарт за предучилищното образование.
5. Анализиране на образователните резултати и формираните компетентности на децата.
6. Обща и допълнителна подкрепа за лич¬ностно развитие на децата за пълноценно включване в образователната и социалната среда.
7. Сътрудничество и взаимодействие с участниците в образователния процес и всички заинтересовани страни.
8. Установяване на готовността на децата за училище при отчитане на физическото, познавателното, езиковото, социалното и емоционалното им развитие.
9. Подготовка на материали за проследяване на постиженията на децата и установяване на тяхната училищна готовност.
10. Разработване и изпълнение на проекти и програми.
11. Участие в професионална мобилност и професионални общности.
12. Разработване и изпълнение на стратегически документи, свързани с дейността на детската градина.
13. Опазване на живота и здравето на децата, включително и по време на организираните допълнителни форми на педагогическо взаимодействие, игра, почивка и дейности по избор на детето.
15. Водене и съхраняване на задължителната документация.
16. Провеждане на консултации с родители.
17. Създаване на институционална култура, ориентирана към толерантност, сътрудничество и взаимопомощ.
18. Провеждане или участие в изследователска дейност в областта на предучилищното образование.
Общи права и задължения на изпълняващия длъжността „Учител в детска градина“
Права
1. Да бъдат зачитани правата и достойнството му.
2. Да определя методите и средствата за провеждане на образователния процес съобразно принципите и целите, определени на ЗПУО.
3. Да участва във формирането на политиките за развитие на детската градина.
4. Да получава професионална подкрепа в процеса на изпълнение на служебните си задължения.
5. Да повишава квалификацията си.
6. Да бъде поощряван и награждаван.
7. Педагогическите специалисти, които работят в населено място извън местоживеенето си, имат право на възстановяване на извършените от тях разходи за транспорт от местоживеенето им до местоработата и обратно или за наем по месторабота в размер, при условия и по ред, определени в наредба, издадена от министъра на образованието и науката съгласувано с министъра на финансите.
8. При изпълнение за служебните си задължения педагогическите специалисти имат право на представително облекло за всяка календарна година.
Задължения
1. Да осъществява обучение и възпитание на децата в съответствие с държавните образователни стандарти.
2. Да изпълнява норма на преподавателска работа.
3. Да осъществява педагогическото взаимодействие с децата на български език и да подпомага децата при овладяването и прилагането на книжовните му норми. Да контролира спазването на книжовните норми.
4. Да опазва живота и здравето на децата по време на образователния процес и на други дейности, организирани от институцията.
5. Да зачита правата и достойнството на децата и другите участници в предучилищното образование и да сътрудничи и партнира със заинтересованите страни.
6. Да поддържа и ежегодно да повишава квалификацията си съобразно политиките за организационно развитие на съответната институция и с цел повишаване на резултатите и подобряване качеството на предучилищното образование на децата.
7. Изпълняващият длъжността „учител“ е длъжен да повишава квалификацията си:
7.1. външна квалификация (по програми на обучителни организации) – в не по-малко от 48 академични часа за всеки период на атестиране;
7.2. в рамките на вътрешноинституционалната квалификация – в не по-малко от 16 академични часа годишно.
Отговорности, произтичащи от длъжността
Изпълняващият длъжността „Учител в детска градина“:
1. Носи отговорност за:
1.1. живота и здравето на децата по време на учебния ден в детската градина;
1.2. качеството на предучилищното образование в детската група;
1.3. организацията на привлекателна и достъпна среда в групата;
1.4. изпълнението на програмната система на детската градина;
1.5. изпълнението на държавния образователен стандарт за предучилищното образование: придобиване на съвкупност от компетентности – знания, умения и отношения, необходими за успешно преминаване на детето към училищно образование;
1.6. постигането на очакваните резултати от обучението по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование, насочени към надграждане и разширяване на изискванията за резултатите от обучението, определени в държавния образователен стандарт за предучилищното образование;
1.7. създаването на условия за обща и допълнителна подкрепа на личностното развитие, като осигурява физическа, психологическа и социална среда за развитие на способностите и уменията в съответствие с индивидуалните потребности на всяко дете;
1.8. партньорство и сътрудничество със семейството за осигуряване на позитивна и привлекателна среда в детската група;
1.9. осигуряването на среда за учене чрез игра, съобразена с възрастовите особености и гарантираща цялостно развитие на детето, както и възможности за опазване на физическото и психическото му здраве.
2. Участва в ранното оценяване на необходимостта от подкрепа на личностно развитие на детото (3 г. – 3.5 г.) и оценка на риска от обучителни затруднения на 5-6 годишни деца, на които не е извършено ранно оценяване в детската градина.
3. Изпълнява предписанията и препоръките на органите, осъществяващи методическа дейност и контрол в системата на предучилищното и училищното образование.
4. Не разпространява информация за децата от персонален характер, която би могла да наруши правата на детето и човешките права.
5. Не може да нарушава правата на децата, да унижава личното им достойнство, да прилага форми на физическо и психическо насилие върху тях.
6. Участва в предприемането и изпълнението на ефективни мерки за предотвратяване на всички форми на дискриминация в детската градина от страна на педагогическите специалисти или непедагогическия персонал или от друго дете.
7. Запознава се срещу подпис и стриктно изпълнявана разпоредбите на eтичният кодекс на образователната институция, с оглед осигуряване на превенция и гарантиране на правата и висшите интереси на децата.
8. Съдейства за идентифициране, предотвратяване и ефективно противодействие на насилието на деца в различните му форми, както и злоупотреба с деца.
9. Незабавно уведомява директора на дирекция „Социално подпомагане“, Държавната агенция за закрила на детето или Министерството на вътрешните работи и оказва пълно съдействие за предприемане на подходящи мерки за своевременно предотвратяване на риска при наличие на информация/съмнения за малтретиране или наличие на друг риск за детето или при установени индикации, че дете се нуждае от закрила. Същото задължение има и ако това му е станало известно във връзка с упражняваната от него професия или дейност, дори и ако то е обвързано с професионална тайна (чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от Закона за закрила на детето).
10. Незабавно уведомява директора на образователната институция при идентифициране на случаи на насилие и тормоз на деца в детската градина.
11. Съдейства за реализирането на институционални политики за противодействие на тормоза и насилието, прилагането на цялостен подход, полагане на координирани и последователни усилия за предотвратяване на тормоза и насилието и създаване на по-сигурна среда в образователната институция.
12. Участва в предоставянето на условия за равен достъп до образование за децата чрез осигуряване на достъпна архитектурна и физическа среда, достъпност на информацията и комуникацията, разумни улеснения, технически средства, специализирано оборудване и специализирана подкрепяща среда, дидактически материали, методики и специалисти.
13. Съдейства в организирането на дейности и реализирането на програми, свързани със здравословно хранене, първа долекарска помощ и други в партньорство с родителите на децата.
14. Спазва професионалната и колегиална етика.
15. При ползването и обработката на лични данни на деца спазва принципите за законосъобразност и добросъвестност и прилага изискванията на Закона за защита на личните данни.
16. При необходимост, отговорно и в срок, изпълнява и допълнителни дейности, възложени му от директора на детската градина.
17. Способства за утвърждаването на обществения авторитет на учителя.
18. Съдейства за изграждането и поддържането на положителен обществен авторитет на образователната институция в конкурентни условия.
19. Способства за утвърждаването на обществения авторитет на учителя.
20. Не извършва срещу заплащане за сметка на децата или настоятелството обучение или подкрепа на деца, с които работи в детската градина.
21. При изпълнение на своите функции е политически и партийно неутрален, не налага идеологически и политически убеждения, не оказва политическо или партийно въздействие върху участниците в образователния процес и не използва служебни ресурси за политически или партийни цели.
22. В условия на извънредна епидемична обстановка спазва всички противоепидемични мерки.
Необходимо образование, професионална квалификация и професионален опит за заемане на длъжността
1. Длъжността „Учител в детска градина“ се заема от лица, придобили висше образование и професионална квалификация „учител“, съгласно т. 1 от Приложение № 1 към чл. 10 от Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти в системата на предучилищното и училищно образование (Обн. ДВ. бр. 61 от 2.08.2019 г., изм. и доп. ДВ. бр. 101 от 27.11.2020 г., изм. и доп. ДВ. бр. 80 от 24.09.2021 г.).
2. Трудов опит – не се изисква.
3. Специални умения – компютърна грамотност (Word, Excel, Internet или др.).
4. Личностни изисквания към изпълнителя – дискретност, отговорност, прецизност, толерантност, лоялност.
5. Основни нормативни актове, които трябва да познава и изпълнява лицето, заемащо длъжността:
1. Кодекс на труда.
2. Закон за предучилищното и училищно образование.
3. Държавен образователен стандарт за предучилищното образование и други държавни образователни стандарти, отнасящи се до предучилищното образование.
4. Конвенция за правата на детето.
5. Закон за закрила на детето.
6. Правилник за дейността на детската градина.
7. Правилник за здравословни и безопасни условия на възпитание, обучение и труд.
8. Правила за вътрешния трудов ред.
9. Програмна система на детската градина.
Професионален профил на длъжност „УЧИТЕЛ В ДЕТСКА ГРАДИНА“
Педагогическа компетентност:
1. Първоначална професионална подготовка (педагогическа, психологическа, методическа, специално-предметна подготовка)
1.1. Притежава теоретични знания в областта на предучилищната педагогика, психологията, методиката на преподаване на отделните образователни направления, включително свързани с най-новите постижения и следи развитието им.
1.2. Прилага компетентностния подход в работата си при придобиване на съвкупност от компетентности от децата за успешното им преминаване към училищното образование.
1.3. Познава иновативни образователни технологии, техники и методи на преподаване и проследяване на образователните постижения на децата, приложими за отделните образователни направления в детската градина.
1.4. Познава когнитивното, емоционалното и физическото развитие на отделните възрастови групи деца и ориентира обучението в зависимост от индивидуалните им потребности.
1.5. Познава и прилага книжовните езикови норми на съвременния български език.
1.6. Познава и прилага методи за работа в мултикултурна среда, за подкрепа и мотивиране на деца със специални образователни потребности, с хронични заболявания, с обучителни трудности или в риск, както и с изявени дарби.
1.7. Познава възможностите на информационните и комуникационните технологии и механизмите за интегрирането и приложението им в образователния процес.
1.8. Познава техники и начини за формиране в децата на комуникативни умения, критично и конструктивно мислене, за ефективно търсене, извличане, подбор и преценка на полезността на информация от различни източници.
1.9. Познава и спазва законноустановените норми, които имат отношение към професионалните права, задължения и трудовото му правоотношение.
1.10. Познава и прилага етичния кодекс за работа с деца и етичния кодекс на образователната общност, познава правата на детето, спазва професионална етика, както и изискванията за конфиденциалност по отношение на децата.
2. Планиране на педагогическа ситуация
2.1. Познава държавните образователни стандарти и планира дейността си, свързана с обучението, като разработва тематично разпределение.
2.2. Дефинира ясни образователни цели, планира техники за учене и мотивиране на децата, за реализиране на връзки между образователното съдържание на различните образователни направления и прогнозира очакваните резултати.
2.3. Познава специфичните потребности на всяко дете и планира дейности за индивидуална работа и за подкрепа.
2.4. Притежава знания и умения за работа с деца със специални образователни потребности, в риск, с хронични заболявания или с изявени дарби.
2.5. Познава и планира използването на иновативни методи за педагогическо взаимодействие и проследяване на постиженията на децата, основаващи се на сътрудничество за постигане на по-добри резултати.
3. Организиране и управление на образователния процес
3.1. Отчита особеностите на децата в групата.
3.2. Подбира и прилага иновативни методи и използва подходящи средства и материали за самоподготовка и при реализиране на възпитателната дейност.
3.3. Осигурява възможност за упражняване и прилагане на придобитите знания, за развиване на творческото мислене и мотивация за самостоятелна дейност, както и за получаване на обратна информация.
3.4. Прилага информационните и комуникационните технологии в работата си и мотивира децата за използването им.
3.5. Насърчава придобиването от децата на съвкупност от компетентности по образователни направления, съгласно държавния образователен стандарт за предучилищната подготовка.
3.6. Насърчава и направлява усвояването на знания, придобиването на умения и нагласи за успех у децата, за самостоятелен живот, за междуличностно и междукултурно общуване, вземане на решения, съпричастност, отговорност за собствените действия, за критично и креативно мислене и др.
3.7. Съдейства за възпитанието, развитието и изявата на личностния потенциал на всяко дете.
3.8. Осигурява позитивна образователна среда, насочена към индивидуалните потребности на децата, като оказва подкрепа, насочена към подобряване на резултатите им.
3.9. Познава и прилага изискванията за безопасни условия на обучение, възпитание и труд и осигурява на децата сигурна и безопасна среда, вкючително и за работата в интернет среда.
3.10. Владее техники за презентиране.
3.11. Води и съхранява учебната и институционална документация.
4. Оценяване на напредъка на децата
4.1. Познава държавните образователни стандарти за предучилищното образование и умело разработва и прилага ефективен инструментариум за проверка и оценка (диагностика) на постигнатите резултати на децата, за определяне на достигнатото равнище на усвояване на знания и придобиване на умения от всяко дете.
4.2. Умее да използва подходящи методи, средства и подходи (в т.ч. ииновативни) за насърчаване на напредъка и постигнатите резултати от децата и определя критерии и показатели за оценяване на знанията и уменията на децата, с които запознава както групата, така и отделното дете.
4.3. Притежава умения и осигурява обективна и навременна информация за индивидуалното развитие и за постигнатите резултати от детето, информира родителите за тях и определя мерки за допълнителна подкрепа, консултиране и коригиране, като използва конструктивно обратната връзка за подобряване на преподавателската си работа.
4.4. Изгражда умения у децата за самооценка, самокритичност и самоусъвършенстване.
5. Управление на процесите в детската група
5.1. Притежава умения да организира, координира и контролира дейностите по време на педагогическото взаимодействие, поддържа необходимата дисциплина и работна атмосфера в групата, цели постигане на планираните резултати, работи с всички групи (изявени и напреднали, с обучителни трудности, с пропуски и др.), обобщава постигнатите резултати. Умее да ръководи група, като споделя грижата и отговорността за децата, формира умения за работа в екип, мотивира ги за участие в планираните дейности и за самостоятелно учене, възпитава в дух на толерантност и формира гражданска позиция.
5.2. Познава и прилага конструктивни подходи на сътрудничество, за насочване на децата към автономия в ученето чрез придобиване на ключови умения, а не механично запаметяване.
5.3. Проявява отношение към специфичните потребности на деца, прилага диференциран подход за обучение с цел подпомагане на ефективното учене.
5.4. Притежава знания и умения за работа в хетерогенна среда и подпомага социалната интеграция на деца със затруднения, като инициира и организира различни форми на взаимодействие, изгражда взаимоотношения, основани на взаимно доверие и уважение.
5.5. Познава и прилага техники за превенция и справяне в конфликтна ситуация, подбира методи и подходи, ориентирани към формиране на съпричастност, ангажираност, солидарност, съобразяване с личностните и ценностните различия между хората като основа за взаимно разбирателство.
5.6. Познава причините и факторите за агресивно, асоциално и антисоциално поведение и прилага начините за противодействие и реагиране при всяка специфична ситуация.
5.7. Формира положително отношение за опазване на материално-техническата база и възпитава децата в отговорност.
5.8. Притежава умения на организатор и ръководител в групата, подкрепя разработването на правила за вътрешен ред и насърчава спазването им.
5.9. Насърчава участието на родителите във формите на управление на образователната институция, да участват в обсъждането при решаване на въпроси, засягащи живота в институционалната общност и организацията на образователния процес.
Социална и гражданска компетентност
1. Работа в екип
1.1. Партнира с педагогическите специалисти и участва в дейности, свързани с разработването на стратегията за развитие на институцията, в актуализирането ѝ и в изпълнението на конкретни дейности и задачи.
1.2. Създава и поддържа конструктивни професионални взаимоотношения.
1.3. Взаимодейства с други педагогически специалисти за осигуряване на равни образователни възможности при интеграцията на деца.
2. Работа с родители и други заинтересовани страни
2.1. Приобщава родителите за постигането на образователните цели.
2.2. Подкрепя и поощрява усилията на родителите на деца със специални образователни потребности, с обучителни трудности или в неравностойно положение за справяне с различни социални проблеми – изолацията, бедността и др.
2.3. Организира и провежда родителски срещи, предоставя на родителите навременна, вярна и конструктивна информация за резултатите на децата по отношение на напредък, участие в групови дейности и др.
2.4. Участва в изпълнение на съвместни инициативи и проекти на институцията с обществения съвет, родителското настоятелство и други партньорски организации
3. Идентифицира собствените потребности от продължаваща квалификация, определя и постига цели, ориентирани към непрекъснато професионално развитие.
4. Познава и спазва законно установените норми, които имат отношение към професионалните права, задължения и трудовото му правоотношение.
5. Познава и прилага етичния кодекс за работа с деца и етичния кодекс на образователната общност, познава правата на човека и детето, спазва професионална етика, както и изискванията за конфиденциалност по отношение на деца.
Лицата, назначени на длъжност „Учител в детска градина“ за първи път или след двегодишно прекъсване, при изпълнение на задълженията си се подпомагат от учител-наставник, който ги мотивира за професионалното усъвършенстване и кариерното развитие, като оказва методическа и организационна подкрепа.
Оценка/самооценка на професионалното изпълнение
1. Постигнатите компетентности от професионалния профил всеки учител отразява в професионалното си портфолио.
Необходими компетентности като съвкупност от знания, умения и отношения са определени в професионален профил на учителя – Приложение № 2 към чл. 42, ал. 2, т.1 от Наредба № 15 от 22 юли 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (целесъобразно е прилагане към длъжностната характеристика).
2. Оценката на съответствието на дейността на учители с професионалния им профил, с изискванията за изпълнение на длъжността, както и със стратегията за развитие на детската градина се осъществява чрез атестирането им на всеки 4 години от атестационна комисия, определена от работодателя, съгласувано с педагогическия съвет.
3. Кариерно развитие: Основания за кариерно развитие на учителите са учителският стаж, получените квалификационни кредити, придобитата професионално-квалификационна степен, както и резултатите от атестирането им.