24 Април, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Защо служителите напускат компанията? В момент, когато на пазара на труда все по-често и по-често се говори, че набирането на персонал за много позиции е трудно, защото няма хора, с които да се работи, трябва да си припомним, че текучеството на служители продължава. Хората идват в компанията и напускат, а всеки, който се бори с проблема относно напускането на специалисти от други компании, трябва да знае за него. Запознайте се с 10-те гряха на главните шефове, благодарение на които служителите напускат компанията!
Лоша атмосфера
Това е една от най-очевидните, макар и често трудни за откриване (особено от шефовете!) причини за уволнението на служителите. Ако следвате правилото „разделяй и владей”, не се учудвайте, че служителите, въпреки достатъчно добрата и здравословна атмосфера в компанията, си тръгват. Пренебрегвате ли конфликти, които възникват между отделите служители, надявайки се, че те ще се решат сами или смятате, че така трябва да бъде? Ако е така, Вие правите грешка и рискувате да загубите ценни служители.
Липса на перспективи и еднообразие
Ако един служител години наред е заемал една и съща позиция и все още изпълнява същите задачи, без да има шанс за повишение, единствената перспектива за промяна, която той вижда, е смяна на работата. Не давайки на служителите си възможност да се издигат, разширяват или променят отговорностите си, Вие ги молите да Ви оставят. Всеки специалист знае, че при стоенето на едно място, той наистина изостава, давайки път на онези, които имат шанс да се докопат до длъжността.
Липса на възможности за самостоятелно развитие
Това е много подобно на предишната причина, поради която експертите решават да напуснат компанията. Ако компанията не инвестира в служителите си, без да им предоставя специализирани тренировки или обучение, което наистина носи нещо ново и им позволява да разширят своите знания и умения, те с радост ще се преместят в компания, която се грижи за развитието на своите служители. Е, да, но защо да инвестираме в обучението им, след като служителите имат постоянен кръг от задачи? Ако си задавате този въпрос, прочетете го сега, върнете се към предишния параграф и ... ще разберете защо специалистите напускат компанията Ви.
Претоварвате ги
Всеки шеф обича да наема професионалисти с широка квалификация, богат опит и ценни умения. За съжаление, често е изкушаващо да ги използвате в максимална степен. Ако възлагате на служителите си да изпълняват редица задачи, които не могат да извършат през работния ден, или ги принуждавате да работят извънредно, не се учудвайте, че в крайна сметка ще Ви бъдат благодарни за сътрудничеството. По-добре е да се замислите дали е необходимо да правите всичко това, или просто да не наемете допълнителен персонал.
Липса на похвали
Когато нещо е лошо направено, Вие ще говорите за него, но защо да казвате нещо, когато всичко е наред? Ако не мислите така, тогава току-що намерихте отговора на въпроса, защо служителите напускат компанията Ви. Въпросът не е да се изсипват бонуси от ръкава (макар, че си струва да ги наградим за изключително важните за компанията трудни задачи, които изпълняват служителите!), Но за всички са важни простите думи на признание, че нещо е направено добре. Понякога простото „благодаря, добра работа” може да замести хиляди бонуси и платени уикенди. Нищо не отслабва мотивацията повече от липсата на признателност след упорита работа. Сякаш никой не забелязва какво е направено. И ако е така, добре ... може би в друга компания ще обърнат внимание на това.
Неравно обръщение
А какво ще кажете за това, че някой ще работи усилено, но цялата награда ще бъде дадена на най-големия мързеливец в компанията, защото той има добри отношения с шефа на частно ниво? По същия начин, ако се раздават интересните или допълнително платени проекти не на най-компетентните, а на най-любимите ръководители на служителите, то това няма да остане незабелязано. Ако действате по този начин в компанията, очаквайте специалистите да започнат да Ви напускат и да отиват там, където се очакват и се ценят уменията и целенасочеността, а не симпатиите и антипатиите.
Не забравяйте също, че служителите ще забележат неравенството в заплащането на труда в компанията. Ако служител, заемащ длъжност, която изисква специални познания или голяма отговорност, се заплаща по-малко от човек, който не се нуждае от специална квалификация, той вероятно няма да бъде щастлив от това. По същия начин, когато новоназначен човек печели повече, отколкото Вашия дългогодишен служител на същата позиция, не приемайте, че ще бъдете представени като модел за справедливост и честност.
Заплатата
Можем да убеждаваме себе си в различните неща, но факт е, че една от основните причини, поради която идваме на работа са парите, които можем да спечелим. Дори ако смятате, че насърчавате служителите си добре, не се учудвайте, че те напускат, ако предлаганото от Вас заплащане е много по-ниско от стандартната заплата за специалисти със техните знания и опит.
Липсата на повишение е друга причина, поради която служителите напускат компанията. Ако след няколко години заплатата на служителя Ви внезапно стане опасно близка до обществения минимум, тъй като той расте всяка година, а тя не се е покачвала през годините, не се учудвайте, когато реши да напусне компанията Ви. Не се заблуждавайте, че 5 или 10 процента са увеличение.
Обещанията - това са добри неща
Ако винаги обещавате нещо на служителите си, но нищо не се случва, търпението им ще се изчерпа и ще останете без специалисти. Серията от обучения, обявени по време на интервюто за работа, все още ли не са реализирани, а старата проблемна техника, която трябваше да смените още преди шест месеца още ли не е пристигнала? Датата на стартирането на новия амбициозен проект все още ли се променя, така че никой не вярва, че той някога ще започне? Обещаното повишение на служителя през следващото тримесечие все още ли не сте го дали за последните две години?
Всяко следващо обещание без застраховка от Ваша страна намалява доверието в очите на служителите и никой специалист никога няма да храни мечти. Той просто ще отиде там, където това е реално.
Недостъпност
Като ръководител имате много отговорности: следвате много неща, присъствате на срещи, а извън компанията също искате да имате малко личен живот. Ние всички знаем за това, но ако сте постоянно недостъпни за служителите си, може да се случи така, че първият момент, когато почувствате, че те Ви липсват, да е този, в който вече Ви напускат. Не е нужно да прекарвате целия ден в компанията, ако не можете, но когато сте там, трябва постоянно да се срещате със служителите си, когато те искат да говорят с Вас, но ако не Ви пука за срещите и обсъжданията на различни въпроси веднъж месечно или на тримесечие, те ще се почувстват маловажни и ненужни. И ако е така, защо да останат във Вашата компания?
Липса на съгласуваност
Отменяте клаузи в договорите, които сключвате със служителите си, до момента, в който съгласно Кодекса на труда ще трябва да сключите договор за неопределен срок. В допълнение, компанията е финансово нестабилна и Вие сте в просрочие при изплащането на заплатите. Е, в тази ситуация, не се изненадвайте, че при първа възможност, специалистите ще ви благодарят за сътрудничеството и ще побягнат от потъващия кораб. Всеки иска да се чувства уверен в работата си и да може да се съсредоточи върху своите отговорности и да не се тревожи за критичните ситуации в компанията.