07 Септември, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Миналата есен, Марк Зукърбърг изненада света, като се свърза с група пекински студенти на чист китайски. Много медии се възхитиха на този акт, подчертавайки естественото схващане и надареност на Зукърбърг.
Тази история преди десетилетие предизвика дебат: ще стане ли китайският толкова широко разпространен и глобален, като английския?
За Зукърбърг, използването на китайски със сигурност се е оказало ефективно. След тържествената си реч, китайският министър по киберпространството Лю Уей реши да се срещне с него. Между другото, срещата се проведе през декември.
Въпреки това, Сезар Идалго и други представители на MIT Media Lab продължават да се застъпват за превъзходството в английския език. В средата на зимата тяхно изследване бе публикувано, в което английският е признат за най-влиятелния език в света. Тези данни бяха разпространени в „глобалната езикова мрежа“ - интерактивен модел, който те независимо създадоха и показаха английския език като най-големият информационен център. Идалго казва, че моделът изобщо не предполага привързаност към английския език. Напротив, това показва, че той е доминиращ в Интернет и поради своята релевантност е способен да свързва хората.
Независимо от това, не може да се отрече, че китайската икономика днес претърпява бързи промени: средната класа се разширява, покупателната способност се увеличава и с отслабването на държавното регулиране, Китай се превръща в най-големия печеливш пазар за всевъзможните организации. Освен това, китайските технологични компании като Alibaba, Weibo и Momo имат едни от най-успешните IPO в историята на САЩ.
Но въпреки впечатляващия растеж на Китай, изглежда очевидно, че английският ще остане езикът на прогреса и иновативното развитие. Защо?
От програмния код до всички видове терминология, повечето от най-значимите световни постижения са разработени, вземайки предвид англоезичния пазар. Това са например QWERTY клавиатурите, които са създадени специално за латиницата и не могат да се вместят повече от 2000 китайски знака.
Търсенето на QWERTY-клавиатурата се дължи и на езиците за програмиране, които са базирани най-вече на латиницата. Всъщност, топ-10 програмните езици в света използват английската азбука и нейните понятия, като основа. Два популярни такива са Python и Ruby, които са носители на местните холандски и японски езици. Тези примери ясно показват, че другите езици се адаптират към английския - за да получат повече възможности и да реализират глобални проекти. Ето защо за успеха на програмистите в IT-индустрията е толкова важен английският език.
Важността на английския език в развитието и разпространението на технологиите допълнително укрепи световната му значимост. Петдесет и шест процента от цялото глобално онлайн-съдържание е на английски. За да разберете и използвате това съдържание за практически цели, се нуждаете от английски.
Според годишната статистика, английският е приоритет сред най-бързо развиващите се пазари в света. Основната причина е разпространението и използването на английски език в международните компании. Следователно, необходимостта от владеене на този език кара броят на хората, които го изучават, да искат да демонстрират своите умения пред потенциалните работодатели. Между другото, сега все повече хора работят дистанционно, но работата за англоговорящите клиенти е много по-изгодна и това е една от причините да научите английски, ако сте фрийлансър.
Според глобалните оценки, вече над 1,5 милиарда души по света изучават английски език. Освен това, тенденцията се наблюдава сред представителите на почти всички култури и социални слоеве. В света започнаха да се появяват все повече учебни пособия на английски език, които се ползват с невероятно търсене. Освен това се наблюдава и сериозен ръст в търсенето на изпити, като TOEFL, IELTS и EFSET.
Трябва също да се спомене, че английският няма да замести местните езици. Най-големите и не само организации, все още обслужват местните пазари. Всъщност, наред с глобализацията, нараства и нуждата от локализация.
Задачата на компаниите е да осигурят сближаване между работниците от различните култури и националности. А английският, често действащ като неутрална комуникационна среда, служи като вид проводник или мост, който свързва служители, страни и култури. Подобно взаимодействие - стартовата площадка за прогреса и иновациите. Защо?
Защото, най-доброто поле за иновации и развитие - това е взаимоизгодното сътрудничество. Компаниите, чиито служители работят в тясно сътрудничество помежду си и общуват на един и същ език, са по-ефективни.
Ето защо, организациите по целия свят избират английския в качеството на официален корпоративен език. Един такъв пример е европейският производител на самолети Airbus. Други примери - това са японската компания Rakuten, автомобилната компания Renault от Франция и корейската компания Samsung. Малки организации, които искат да разширят дейността си и да влязат на международния пазар, също инвестират в английския език. Мнозина предлагат на своите служители езикови курсове.
Анкета на Economist Intelligence показа, че 90% от бизнес лидерите отчитат, че заедно с подобреното международно сътрудничество, печалбите и пазарният дял сериозно се увеличават. Това от своя страна води до развитието и разширяването на продуктите с услуги, както и до по-малък риск от спад в продажбите. Почти половината от анкетираните признават, че проблемите в комуникацията водят до неразбиране по време на международни делови сделки.
В обобщение
Английският език подобрява глобалната икономика, защото позволява на хората и организациите да си взаимодействат и да си сътрудничат с партньори в този свят. Помислете какво би се случило, ако създателят на Yahoo не знаеше дума на английски. Или ако основателят на Instagram никога не е знаел английски, за да отиде в колеж в САЩ? И сега да се върнем до преди няколко години. Какъв би бил светът, ако езиковите проблеми бяха се изпречили на Андрю Гроув, родом от Унгария и съосновател на Intel? Какво би станало, ако езиковите бариери бяха попречили на всички тези технологии?
Когато Марк Зукърбърг бил запитан как вижда развитието на Facebook през следващите 10 години, той казал, че неговият приоритет е „да свърже“ със социалната мрежа целия свят.
И това е добро начало. В крайна сметка, сътрудничеството между хората - пътят към прогреса.