30 Юли, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Личните акаунти в социалните мрежи отдавна са престанали да бъдат нещо интимно. Ако по-рано тези уютни онлайн-дневници бяха използвани “за самоизразяване” или “разтоварване на сърцето”, сега те са почти като второ резюме. Дори още по-конкретно. Наистина, във вашата автобиография говорите само за най-добрите си страни, а във Facebook - тук изкарвате най-добрите си качества. И повярвайте ни, днес потенциалният работодател изучава социалните страници на кандидатите не по-малко педантично от техните препоръки.
Според проучване, проведено от аналитичната компания On Device Research, всеки десети служител е 'пострадал' от публикациите си в интернет: или е уволнен, или не е нает. Но кой ще каже колко случаи е имало, за които анкетираните НЕ са знаели?
Социалните мрежи са безмилостни към всички, независимо от служебното положение. Ето само няколко примера. Тринадесет стюардеси, служители на Virgin Airlines, бяха уволнени заради острото си критикуване на авиокомпанията, непряка обида на клиентите и разкриване на вътрешна информация. Един от членовете на съда във Великобритания бе отстранен от делото заради проучване в социалната мрежа: дамата не е знаела какво решение да вземе и решила да потърси съвет от своите онлайн приятели.
Неподходящата репутация може да съсипе успешната кариера дори... и на монахиня. Испанката Мария Исус Галан е изключена от манастира, защото прекарвала твърде много време във Facebook. Задълженията на Мария включвали настройката на интернет-банкирането на манастира и дигитализирането на архива. Общуването в социалните мрежи очевидно не присъствало в нейните длъжностни характеристики.
Но, все пак, не е необходимо да превръщате личната си страница в суха бизнес презентация. Въпреки, че над някои моменти все още си струва да се помисли, ако искате да създадете наистина успешен и професионален бранд.
Семейството: да го скриете или не? Отдавна отминаха тези неприятни времена, когато работодателите ценяха трудолюбивите, а сгъваемото легло се смяташе за най-добрия и търсен офис аксесоар. Ако имате някой, заради който да изградите успешна кариера, за когото да работите върху себе си и да бъдете пример за следване, това е плюс за Вашата репутация. Освен това, семейството - това е много отговорен и сложен проект. Успяхте ли да го реализирате успешно? Хванете още един плюс.
Шовинизъм: не го допускайте. Ако се случи така, че имате определени чувства към определени категории хора, тогава не е необходимо да го правите публично. Дори и безобидното изявление като: “Всички азиатци са едно лице” може да Ви струва кариерата. Особено ако сте служител на международна компания.
Хоби - неразделна част от вас. Служител, който живее пълноценен, интересен живот, също ще работи пълноценно и ще внесе в работата си интересни идеи. Затова, ако правите нещо добро освен работата, не се колебайте да го покажете. Като цяло, няма отделен “работен” и “личен” живот: всичко това е един, ВАШИЯТ живот. И всичко, с което се захванете, се опитвате да го направите на най-високо ниво.
Острата критика на шефовете и компаниите, дори ако вече не сте част от този екип. Ако на вашата страница е публикувана твърде емоционална и жестока критика, за потенциалния шеф, това е причина да се замисли: не сте ли агресор, който предпочита интернет атаките пред реалните действия? Ако предишният работодател е постъпил наистина несправедливо (както си мислите), по-добре е да не го показвате публично. Дори ако представяте само факти и нищо друго, не можете да направите това, без да разкривате вътрешна информация. А това ще подкопае доверието на новия Ви работодател - независимо от това кой е прав и кой е виновен.
И ако публично обидите съществуващия си шеф (става дума, ако той няма да разбере) или компанията, това очевидно не е доказателство за здрав ум. В такъв случай, защо някой, който и да е, ще Ви наеме да работите?
Но се надяваме, че нямате и няма да направите такива груби грешки. Тези няколко кратки съвета ще Ви бъдат изключително полезни при изграждането на професионален профил в социалните медии.