19 Септември, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Според една недобра традиция, съкращение - това е първото нещо, което ни идва на ум при думите „оптимизация на разходите“. Доколко е оправдана тази мярка и как правилно да се извърши раздялата, за да не бъде тя мъчителна и болезнена.
Кадрова яма
Настоящата криза не доведе (поне засега) до тотални съкращения, с които трябваше да се сблъскаме през 2008-2009 г. Това се дължи на първо място на съвсем различното разпределение на силите на пазара на труда. В момента, българските работодатели са изправени пред последствията от демографската яма от 90-те години. Ако през 2012 г. е имало приблизително 2,5 милиона българи на възраст 23 години (най-горещата възраст за младите професионалисти), сега те са с около една трета по-малко, а до 2017 г., тази цифра е намаляла почти наполовина. Според прогнозите, до 2020 г. броят на населението в трудоспособна възраст ще започне да расте. Но това ще се случи, разбира се, не за един ден.
Такова значително съкращение на ресурсите подтиква работодателите да бъдат по-внимателни към съществуващия персонал. Според данните на отдела по заетостта обаче, в близко бъдеще много предприятия все пак ще пристъпят към съкращения. Други ще прехвърлят служителите си на непълно работно време.
Става ясно, че тези процеси са икономически оправдани, но малко от ръководителите се радват на уволненията на служителите. Здравият работодател изпитва не по-малко стрес от тези, които е принуден да остави без работа.
Съществуват обаче и инструменти, които могат не само да намалят напрежението в екипа в разгара на съкращенията, но и да оставят шанс на работодателя да върне уволнените специалисти. В крайна сметка, кризата не е вечна и един стар доверен приятел, както знаете, често е по-добър от новия.
Дружба после служба
За най-ефективният инструмент за приятелско разделяне с освободените кадри, справедливо се смята аутплейсмент-а. Накратко, аутплейсмент - това е уволнение на служител с едновременно съдействие за по-нататъшна заетост. Подобен механизъм активно се използва от големите западни компании. Например, компанията Procter & Gamble в периода на реорганизация, пристъпи към съкращения, създаде собствен център за преквалификация и заетост на повечето от своите бивши служители. Защо? Много просто! Дори един служител, хладнокръвно изхвърлен пред вратата, може да причини на компанията много проблеми. Информация може да „изтече“ към конкурентите, нестихващи слухове за делата на компанията, обжалвания пред инспекцията по труда с всякакви (често справедливи) оплаквания. А ако става дума за масови съкращения? Компанията от обидени колеги може буквално да удави бизнеса Ви, заливайки интернет с отрицателни отзиви и коментари. Това особено важи за сравнително малките градове.
Не забравяйте и за още един фактор. Компетентните, знаещи за силните и слабите страни на Вашия бизнес, специалисти и топ-мениджъри, лесно ще стигнат до конкурентите. А вие, изразходвайки енергията за тяхното обучение, ще гледате как Вашите съперници жънат плодовете на Вашите трудове.
Тези фактори доведоха до появата на аутплейсмент културата. За да се “разделите приятелски” с бившия колектив, можете да се обърнете към специалисти. Има известни случаи, в които аутплейсмент включва „тайно уволнение“: рекрутерите задочно намират нова работа на сътрудниците и след това ги уволняват от настоящото дежурство. У човека не възниква каквото и да е подозрение, че са се отървали от него. Това е напълно оправдано, в случай на уволнение на влиятелни топ-мениджъри, чиято обида може да бъде твърде скъпа за бизнеса. Обичайният вид пренасочване следва по-очевиден модел. В случай на необходимост от преквалификация, рекрутерите оценяват нивото на професионална компетенция на служителите, но най-важното е, че се преминава от настроение на „изгубена надежда“ към темата „нови хоризонти“. Идеалният случай, е ако работата се извършва преди трудоустойството. Стойността на подобни контракти варира от една заплата до 15% от годишния доход на служителите.
Съвсем наскоро, аутплейсмент осъществи компанията “Балтика”. Тя спря производството в Челябинск и Красноярск, което доведе до съкращението на няколкостотин души. На всеки служител беше предложено уволнение по взаимно съгласие с изплащане на седем средномесечни заплати и годишен бонус. В допълнение, компанията сключи споразумение с кадрови агенции, които работиха над трудоустройството на екипа. Общата стойност на компенсационните програми възлиза на повече от 300 милиона рубли.
Но това е по-скоро изключение. Според някои оценки, от всички руски компании, за аутплейсмент се обръщат само около 2%. Колко жалко! Загубите, причинени на бизнеса от обидени бивши служители, често многократно надвишават разходите за приятелство.
Основни правила за аутплейсмент
Първото правило за коректно уволнение - да не обсъждате плановете си с никого, докато не информирате самия съкратен служител. Няма нищо по-лошо от това, да научиш за съдбата си от съчувстващ колега.
Не отлагайте неприятния разговор „от болна глава на здрава“. Служителят трябва да бъде уволнен от този, който го е назначил. Не забравяйте да похвалите служителя за предимствата, които са забелязани в работата му и обяснете защо сте взели решението да го уволните. Не пренебрегвайте възможността да давате съвети за по-нататъшното му професионално израстване.
Отбележете уволнението с определено число, отразете в работния му график времето за интервюто. А след уволнението, ако е необходимо, запазете за уговореното време достъпа до компютъра и телефона за намиране на работа.
Опитайте се по най-добрия начин, да помогнете на човека в по-нататъшното му трудоустройство. Напишете положителна препоръка или още по-добре, препоръчайте го на някой, когото познавате. Първо, това ще увеличи лоялността на целия екип, а увереността в бъдещето е най-добрият мотиватор. И второ, ще бъдете сигурни, че подчиненият не е отишъл при конкурентите.