18 Януари, 2020 г.
Снимка: shutterstock
От какво се състои животът ни? От гледна точка на нашата адаптирана философия и субективен мироглед. Тези компоненти не само ни помагат да се ориентираме в съвременния свят, но и могат да променят коренно живота ни. За да успеем, трябва постоянно да търсим начини да подобрим своите гледни точки, постоянно да научаваме и разширяваме съзнанието си.
Един от бизнес философите на западния свят, Джим Рон веднъж каза: 'Вие получавате заплащане за значимостта Ви на пазара. Ако не сте много ценни, никога няма да спечелите много пари.'
Този принцип противоречи на това, което обикновено се преподава в университетите и бизнес училищата. Ние сме научени да се борим в червените океани на конкуренцията или да измисляме нови ниши в сините океани, но никога не ни се казва, че ако наистина искаме да станем богати - трябва да се заемем с популяризирането на нашата персона, да увеличаваме своята ценност за пазара.
Ако разберете тази мощна философия и я осъзнаете в живота си, ще получите мощно предимство пред тези, които не го правят.
Много от нас често обвиняват икономиката, работата или правителството за ниските си доходи, но не правят нищо за подобряване на своята стойност и за придобиване на нови умения.
Трябва да разберете - суровата истина е, че винаги ще получавате толкова, колкото струвате, а не толкова, колкото очаквате или по някакви субективни причини са решили, че сте достойни за нещо.
Защо някои специалисти получават 800 лв. на месец, а други, заемащи същата длъжност и работещи в компании със същата величина - 4000 лв.? Просто е - някои са станали по-ценни за работодателите си от други.
В съзнанието на експертите има стари основи, които им пречат да продължат напред.
Трудов стаж
Общоприето е, че броят на годините, отработени в една специалност и в една компания, увеличават самоценността в работата. Често чувам такива изказвания: „Имам повече от 10 години опит и трябва да ми плащат повече.“
Но ако през тези 10 години човек е работил в една организация и всекидневно е изпълнявал едни и същи отговорности, това не е 10 години опит, а е една година опит, умножена по 10. В крайна сметка, той не е придобил нови умения през това време и нищо ново не е научил.
Единствените изключения са специалистите, работещи в компаниите с проектна бизнес система, където всеки път специалистът трябва да решава нови проблеми, благодарение на които натрупва нов опит. Но на българския пазар има много малко такива компании.
Възраст
Едва наскоро експертите от различни направления започнаха да разбират, че възрастта не е гаранция за висок доход или пазарно търсене.
Възрастта не е ценност, но само ако не докажете, че за всичките години, в които сте работили, непрекъснато увеличавате уменията си и научавате нещо ново, изправяте се пред нови ситуации и успешно ги преодолявате. Тогава възрастта ви, дори и в миналото, ще добави към Вас значимост и солидност.
Винаги трябва да помните: „Ако работите за някого, можете да спечелите за прехраната си, но ако работите за себе си, ще направите цяло състояние“.
За целта не е необходимо да сменяте компанията, правителството, шефа си или други обстоятелства. Достатъчно е да промените отношението си към дейностите си, да започнете да мислите първо за себе си, за собствената си печалба и след това за факта, че имате нужда от компанията, в която работите.
Вашият план за растеж на собствената Ви значимост трябва да бъде много по-висок от плана за растеж в компанията, в която работите - това гарантирано ще увеличи значимостта ви в очите на шефа.
Нека си припомним ученията на древните мъдреци или такива изтъкнати психолози, като Дейл Карнеги или Ханс Айзенк, които спориха и доказаха на практика, че отношенията в обществото са следните: как се отнасяме към себе си, така ще се отнасят към нас и околните. Не обичаш себе си и никой няма да те обича. Не се уважаваш и никой няма да те уважава.
Смяна на компаниите, тактиките, стратегиите, учителите - винаги трябва да останете верни на себе си и да мислите преди всичко за себе си. Стремете се да станете по-добри. Вместо да сравнявате себе си с другите, разграничете се от тях. Единственият човек, от когото трябва да се стремите да бъдете по-добър, е този, който сте били вчера.
За какво ще ви ценят на пазара?
- Експертност в отрасъла, в който работите (познания за индустрията, конкуренти, нови тенденции, динамика на цените и т.н.)
- Производителност. Какво и колко сте направили
- Ефективност. Как изпълнявате задачите си
- Организационни умения. Способността да организирате другите и да получите високи резултати
- Влияние. Как да убедите другите да направят нещо
- Личен бранд. Колко добре сте известни на пазара и на вашата целева аудитория.
- Репутация. Какво знаят и мислят другите за вас
- Визия. Способността да виждате всяка ситуация в глобален формат, като игра на шах
- Контактуване. Как се отнасяте към другите и вашата общителност, скорост на намиране на „общ език“
- Отношение. Вашето отношение към себе си и останалите
- Вашите връзки. Възможността да узнаете това, което другите не успяват
В съвременния свят няма ограничения за нивото на вашия успех. Това е най-доброто време в историята на човечеството за тези, които вземат решения и не търпят посредствеността. Поемете отговорност за финансовото си благополучие, станете ценни, започнете да мислите на първо място за себе си и ще промените заобикалящата ви действителност и ще престанете да зависите от обстоятелствата.
Успех!