01 Май, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Всеки в кариерата си има лоши дни. Проектът може да се провали, потенциалният работодател да се откаже, а шефът да Ви уволни. Основното нещо е да се научите да се справяте с негативните емоции и да разберете какво да правите след това.
Професорът по психология и маркетинг Арт Маркман дава пет съвета, как да направим това в зависимост от ситуацията.
Не се срамувайте от негативните емоции. Няма нищо неестествено, когато се чувствате тъжни, разстроени, ядосани или засрамени от провала. Не трябва да утежнявате състоянието си, упреквайки себе си за емоциите. По-добре си отговорете на следните въпроси.
Изпитвате ли гняв
Обикновено гневът показва, че някой или нещо Ви е попречило да изпълните важна цел и не можете да контролирате ситуацията. Не сте постигнали нещо и не можете да направите нищо по въпроса.
Когато човек изпитва гняв, той инстинктивно иска да устои на бариерата. Например, ако се надявате да бъдете повишен, а шефът е повишил някой друг, първата Ви реакция е да се скарате с шефа.
Наистина ли трябва да се борите с проблема
Всичко зависи от това какво точно се е случило. Например, ако сте имали случай на сексуален тормоз, трябва да намерите съюзници и да се справите със ситуацията.
Но не със всички препятствия за успех си струва да се борим. Например, ако не успеете да привлечете желания клиент, тогава това може да се случи просто защото е избрал друга компания. Не го е направил от злоба. Или шефът не е повишил Вас, а Вашият колега само защото този човек има подходящите умения.
Ако се съпротивлявате в такива ситуации, тогава ще покажете, че не сте ги разбрали. По-добре приемете случилото се. Отнасяйте се с уважение към участниците в ситуацията. Кой знае, може би те ще Ви направят по-изгодно предложение.
Няма нужда незабавно да насочвате гнева си върху виновника - дайте си един ден, за да съберете мислите си и да се успокоите. Понякога просто искате да изпратите възмутително писмо, но повярвайте ми, би било по-добре да се въздържате от тази идея. Острата, емоционална реакция много рядко може да повлияе на решението на събеседника.
Разочаровани сте
Има моменти, когато наистина искате нещо, но не го получавате. И колкото повече го желаете, толкова по-трудно е да приемете провала. В такива ситуации, обикновено се чувствате тъжни или разочаровани.
Не позволявайте разочарованието да Ви отклонява от възможните перспективи на работното място. Неуспехът може да подкопае доверието Ви. Разберете, че сте разочаровани само защото сте постигнали много напредък и остава много малко до успеха. Използвайте тази енергия, за да се съсредоточите върху положителните промени, които можете да направите.
Под стрес ли сте
Ако, след като сте научили за провала си, сте почувствали стрес, най-вероятно Ви се струва, че се приближава предстояща катастрофа.
Първо, трябва да разберете дали това наистина е така. Може би трябва да се справите с много по-сериозен проблем - например, работата Ви в компанията е изложена на риск. Ако можете да го решите по някакъв начин, направете го, за да намалите негативните ефекти.
Но не забравяйте, че стресът може да бъде причинен и от факта, че постоянно имате отрицателни мисли. Може би наистина не се сблъсквате с нищо, но заради малките неуспехи, Вие сега и след това мислите за страховете си. В този случай си струва да запишете всичко, което Ви притеснява - този метод помага да се намали стреса.
Срамувате ли се
Лошите новини на работното място могат да предизвикат чувство на срам, поради факта, че Ви е грижа за това как изглеждате в очите на другите. Може да Ви се стори, че колегите могат ще Ви обвинят и репутацията Ви в компанията ще спадне.
Срамът вреди на производителността. Заради него можете да започнете да общувате по-рядко с другите, което означава, че ще бъдете по-малко ангажирани в колективната работа.
Всъщност, в случай на провал, колегите Ви по-скоро ще се отнасят със съчувствие. Помислете как бихте третирали колега, който е бил в същата ситуация като Вас?
Приемете факта, че сте се провалили и продължете напред. Бъдете пример за устойчивост в трудни ситуации за всички, дори ако Ви се струва, че няма да издържите дори един ден на работа.