30 Април, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Да свикнеш с работната обстановка
Скот Джонсън, президентът на технологичната компания Certified Retail Solutions, която доставя оборудване на различни търговци, няма нищо против служителите да се учат на работното място. Но сега, за негово учудване, това обучение вече включва и техника по ръкостискане. “Дори трябва да ги научиш, че когато стиснат ръката, трябва да гледат в очите”, обяснява Джонсън.
Когато Кайл Уит на 17 години, започва да работи като стажант в Certified Retail Solutions, той се ужасявал от всякакво общуване. Един цял ден той се опитвал да разбере как да разглоби принтера, защото се страхувал да помоли шефа си за помощ. „Наистина не знаех как да общувам професионално с хората. Това не се преподава в училище” - казва Уит. Сега Уит се е научил да се ръкува уверено със своя събеседник, потвърждава Джонсън.
Социалните навици днес
Новите позиции, оцеляващи в процеса на автоматизацията, изискват значително повече социални навици от работните места във фабриките, като бивша движеща сила на икономиката. Роботите не знаят как да бъдат приятелски настроени, да говорят за едно и за друго, да успокояват недоволните клиенти, така че в хората все още има перспектива. Оказва се обаче, че много хора не са силни в горното.
Bank of America е разработила за своите служители национална програма за обучение по емпатия. Касовите транзакции отстъпват място на онлайн-банкирането, а от банковите служители сега се изисква да предлагат на клиентите по-широк спектър от услуги, казва Джон Джордан, ръководещ развитието на служителите в банковото обслужване. “Опитваме се да помагаме на хората във важните от живота им моменти”, обяснява той. Банковата програма за етапите от живота, помага на служителите да разберат какво е да си родител, настойник или пенсионер. Около 17 800 служители на Bank of America са се присъединили към програмата.
Клиниката Carilion във Вирджиния използва онлайн-курсове, обучение и ситуационни симулации, за да помогне на служителите си да развият необходимите умения, като провеждане на трудни разговори с пациенти, казва вицепрезидентът на клиниката Джин Арментру. „Пишем много текстови съобщения и говорим по мобилни телефони в ущърб на живото общуване. Затова нямаме много практика по вербална комуникация и бизнес умения за писане”, обяснява тя.
Развитието на технологиите създава потребност от социални навици и лични качества, като търпение и междуличностни умения, които са още по-неотложни, според старши медицинската сестра на Carilion Лиша Осбърн. „Когато за първи път започнах да работя като медицинска сестра, хората не задаваха много въпроси. Те просто приемаха лекарските предписания и ги изпълняваха. Сега възможността да помогнем на пациентите и техните близки да разберат какво се случва с тях, е може би една от основните ни задачи” - казва Осбърн, работеща като медицинска сестра от 18 години.
Изискванията са повече
От 1980 г. до 2012 г., дялът на работните места, изискващи добре развити умения за социално взаимодействие на пазара на труда в САЩ, е нараснал с 12 процентни пункта, показва проучването на професора от Harvard Kennedy School Дейвид Деминг. Дялът на позициите, изискващите много изчисления, а не социално взаимодействие, през същия период е намалял с 3.3 процентни пункта.
„Акцентът на пазара на труда се прехвърля към функциите, които машините не умеят да изпълняват. Невъзможно е да програмирате робота така, че той да разбира, кога клиентът е имал труден ден” - казва професорът.
Компаниите в отговор на това, увеличават разходите за обучение на служителите, което също им помага да ги задържат в днешните трудни условия на пазара на труда, каза в скорошно интервю Джон Уилямс, президент на Федералната резервна банка на Ню Йорк. “Работодателите трябва да бъдат проактивни” - казва той.
Завършилите колеж не са силни в критичното мислене, комуникацията и професионалните нагласи към работата, показва проучване проведеното през 2017 г. от Националната асоциация на колежите и работодателите. „Образованието не успява да отговаря на търсенето на уменията, наложени от икономиката. Можете да научите човек да поправя компютри или да тества програми, но ключово значение има способността да се изпълняват тези задачи в корпоративна среда” - казва Джералд Чертавян, основател на неправителствената организация „Year Up”, занимаваща се с развитието на работната сила.
Subaru of America, която наскоро отвори нова щаб-квартира в САЩ, през 2016 г. е инвестирала повече от 1 милион долара в програми за развитие на персонала, съобщава говорител на компанията. В рамките на програмата Respond, например, служителите са научени да не закъсняват за срещи и да се обличат правилно, казва Рон О'Нийл, член на управителния съвет на компанията.
42-годишният Фреди Алфорд бе приет на практика в Subaru, при условие, че вече е преминал обучение в Respond. Когато завършва образованието си, компанията му предлага работа на пълен работен ден в склад, а през март Алфорд получава паметна табелка, посветена на годишнината му от работата в Subaru.