30 Юли, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Когато търсите нова работа, трябва да използвате всички налични ресурси: лични познания, препоръки, сайтове за намиране на работа... Съвременните интернет, мобилни и други технологии осигуряват допълнителни ресурси, които правят процеса по търсене по-ефективен, прост и удобен. Предимството е, че съвременните технологии Ви позволяват да търсите работа без ограничения - независимо дали в собствения си град или държава, или в чужбина, както и да обхванете голям брой източници на информация.
1. Социални мрежи
На първо място. Страниците в социалните мрежи - например Facebook и LinkedIn - са Вашите платформи за професионална самопрезентация. Дори и да не посочите Вашите профили в автобиографията, работодателят вероятно ще ги открие сам, когато Ви разглежда като кандидат за свободната позиция. Затова си заслужава съзнателно да поствате съдържание, да актуализирате информацията за Вашето образование и опит.
Самостоятелното представяне в социалните мрежи по време на периода на търсене на работа може да бъде активно: достатъчно е да го правите лаконично, с точно послание за това, което обмисляте и от какви възможности се интересувате. Възможно е Вашите приятели да Ви похвалят пред работодателя си, като специалист или да Ви споделят информация относно свободни бъдещи работни места.
Второ, социалните мрежи - това са удобен начин за търсене на обективна информация относно свободните работни места и работодателите: достатъчно е да следите актуализациите в професионалните групи, общностите за търсене на работа, да се абонирате за официалните страници на интересуващите Ви компании и агенции за подбор на персонал (при тях се анонсират свободните работни места). Моля, обърнете внимание: Напоследък работодателите са се насочили към студентите и випускниците, активно развиващи свои профили в Instagram. Обърнете внимание на хаштаговете и геотаговете - чрез тях може да се намери полезна неофициална информация и обратна връзка.
Трето - изградете мрежа от полезни запознанства: рекрутери, колеги и лидери в определена индустрия. Тя ви позволява да следите не само професионалните трендове, но и своевременно в частност да получавате интересни предложения за работа, да научавате информация за вътрешното положение на работодателите директно от настоящите или бивши служители, както и да намерите правилните контакти.
Освен това, не е лоша идея да използвате и функцията на LinkedIn - възможност за предоставяне и поискване на препоръки.
2. Приложения и услуги
Съвременните технологии помагат на търсещите да получат най-актуалните предложения за работа, без да губят време в дългосрочни търсения. За тази цел, например, можете да настроите получаването на имейл със съответните свободни места от сайтовете за намиране на работа - по-специално, zaplata.bg: избраните по определени параметри предложения ще ви бъдат изпращани по електронната поща. Можете също така да търсите свободни места, да публикувате и редактирате автобиографии.
Допълнителен източник за търсене на работа - професионалните общности в Telegram: намерете каналите с най-интересното съдържание и следете подходящите оферти - така ще увеличите шансовете си за намиране на добра свободна работна позиция.
3. Креативна автобиография
Заслужава си да си припомним, че най-важното в автобиографията е нейното съдържание и структура. Ако обаче искате да се откроите сред останалите кандидати, можете също да експериментирате с формата. Съвременния тренд - визуализацията. Ако не сте професионален дизайнер, специализираните онлайн услуги ще Ви помогнат да покажете основните си професионални постижения под формата на инфографика. В този случай, дори такива CV-та трябва да бъдат декорирани в бизнес стил: минимум цветове и форми, но на първо място - тя трябва да е кратка и информативна.
4. Видео-автобиография
Това е алтернативен инструмент за намиране на работа, който не замества класическата автобиография с текст, но е задължителна стъпка само за някои свободни работни места, тъй като позволява на работодателя още преди срещата да оцени Вашите презентационни умения, креативност и комуникативни умения. За да запишете видеоклип, подгответе текста, който планирате да предоставите. Структурата е приблизително същата, като в CV-то.
Първо, трябва да се представите. След това - изложете основна информация за себе си, която отговаря на изискванията на свободното работно място: тя може да бъде профилно образование, професионални постижения, езикови умения, умения за работа със специализирани програми. И не забравяйте да изкажете своята мотивация: какво точно представлява интересът Ви към компанията и свободната позиция и защо смятате себе си за добър претендент за конкретната позиция. Накрая благодарете за вниманието и можете към видеото да добавите във вид на текст информация за контакт.
Не всички кандидати имат възможност да запишат професионално видео, но все пак е важно да се погрижите за качеството: с чист външен вид, презентативен фон, липса на шумни звуци, които отклоняват вниманието от Вашите думи. Оптималната продължителност да е около 1-3 минути.
5. Рекрутери-ботове
Съвременните компании се опитват да автоматизират процеса по намиране на таланти и по-специално - формирането на базата от кандидати. Например, тестват се такива инструменти, като ботове (HR-ботове): в социалните мрежи (такъв прозорец се отваря при посещение на някои от кариерните страници на компаниите) или като отделно приложение. Такъв бот може да информира работодателите, да открива свободни работни места, както и да Ви предлага да оставите вашите данни. Ако се интересувате от конкретна компания - тя трябва да се запише: например, за да може ботът да ви изпраща информация относно новите свободни работни места.
6. Онлайн интервю
Това е удобен начин за организиране на първото запознаване на работодателя и кандидата, особено ако те се намират в различни градове или дори страни. Гответе се за онлайн интервю, както за личното: бъдете готови да започнете разговора навреме, да се погрижите за външния си вид и предварително да обмислите отговорите на стандартните въпроси. За да бъде удобен диалогът, преди разговора проверете качеството на звука и се уверете, че никой няма да Ви прекъсва.
7. Виртуални обиколки
При избиране на новата си работа, кандидатите се интересуват не само от нейното съдържание, но и от средата, в която ще работят. Преди да отговорите на вакантното място или да получите интервю, посетете сайта на компанията. Първо, това е полезно за подготовката - работодателите предпочитат подготвени кандидати. Второ, някои компании създават виртуални обиколки на сайтовете си: за да разгледате потенциалния си офис, колегите, преди посещението си, да видите атмосферата, в която ще работите. А някои работодатели на интервютата дори предлагат на кандидатите виртуална обиколка на техните компании с помощта на VR-очила.
Едно от уменията, които могат да помогнат на кандидатите да са конкурентноспособни на бъдещия пазар на труда, е способността им да използват новите технологии. Необходимо е да се започне с “опитомяването” на технологиите, дори и на етапа на търсене на работа: това е полезен ресурс, който ще Ви помогне да достигнете максимума във възможностите си.