29 Април, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Какво да напишете в мотивационно писмо към резюмето
Малко хора обичат да търсят работа. Проучването на обяви за свободни работни места, мисленето и писането на автобиография, подготовката за изморително интервю - всичко това е изтощително и причинява сериозен стрес. Може би най-трудния етап от този процес е съставянето на ефективно мотивационно писмо.
Съществуват много противоречиви съвети по повод неговото написване. Следователно за много хора може да е трудно да разберат какво да пишат и откъде да започнат. И предвид факта, че живеем в ерата на цифровата комуникация, може да се съмняваме и дали това писмо принципно е необходимо изобщо.
Какво казват експертите
Отговорът е - да! Мотивационното писмо може да бъде само от полза. “Да не изпратиш мотивационно писмо - това е знак за мързел и не особено желание. Това е един вид орфографска и граматична грешка в автобиографията Ви” - казва Джоди Гликман, специалист по комуникации.
Дори ако бъде прочетено само едно от две мотивационни писма, това е равно на плюс 50% към вероятността да бъдете назначени. Това писмо може да Ви помогне. Не пропускайте възможността да се отличите. Впрочем, както е известно на всеки, който някога е писал мотивационно писмо, далеч не е лесно това да се направи. Ето как да дадете на мениджърите на човешките ресурси това, което търсят.
Направете проучване
Преди да започнете своето писмо, научете повече за компанията и за работното място, за което кандидатствате. Разгледайте уебсайта на организацията, нейните представителни страници в социалните мрежи, профили на служителите.
Направете някакъв вид проучване. Разберете пред какви проблемите е изправена компанията и как вашата роля ще й помогне да се справи с тях. В допълнение, познаването на особеностите на компанията също ще Ви помогне да изберете точния тон за мотивационното писмо.
Постарайте се да уловите културата на организацията, в която сте наети. Така например, ако това е творческа агенция или някакъв дизайнерски магазин, можете да проявите повече свобода, но ако това е по-консервативна организация, като банка например, стратегията за поведение трябва да бъде различна.
Помислете за силно начало
Обикновено хората пишат по следния начин: „Кандидатствам за вакантно място А, обявата за което е публикувана на място Б”. Това е загуба на време и хартия. Встъплението трябва да бъде ефектно и веднага да хване окото. Да предизвика интерес.
Започнете, например, с това, защо тази работа е интересна за Вас и защо сте подходящият за нея. Можете да напишете нещо подобно: „Аз съм разработчик на софтуер с повече от 9 години стаж и бих искал да използвам моят опит и ентусиазъм, за да развия Вашия растящ екип”.
Между другото, не прибягвайте до хумор. Първо, не е сигурно, че при Вас и лицето, което четете писмото, той ще съвпадне и второ, може да прозвучи самонадеяно. Въпреки това, стойте далеч от клишетата и баналностите. Напишете нещо директно и динамично.
Например: „Преди да прочетете по-нататък, позволете ми да насоча вниманието Ви към две причини, поради които можете да ме наемете ...”. Ако сте лично свързани с компанията или с някой от нейните служители, споменете това в първите две предложения. И да: в своето писмо, винаги се обръщайте към някого директно. Името на мениджъра по човешки ресурси, винаги може да бъде видяно в социалните мрежи.
Подчертайте своята лична ценност
Компаниите търсят хора, които могат да им помогнат да решават проблеми. Основавайки се на предишно проучване, покажете, че знаете какво да правите в организацията и пред какви проблеми е изправена. Те не трябва да бъдат конкретни, но можете да споменете общите тенденции, които са засегнали отрасъла.
Например, можете да напишете: „Много туристически организации се борят с това, как променящите се закони влияят върху способността им да предоставят висококачествени услуги“. Тогава разкажете как Вашият опит ще помогне в решаването на подобен проблем. Можете дори да обясните как веднъж сте решили подобен казус.
Покажете ентусиазъм
Дайте да се разбере, защо искате това място. Сега има много специалисти - конкуренцията е голяма. Затова често работодателите търсят не толкова професионалисти, колкото човек, който е увлечен от работата си, и който обича това, което прави. Ентусиазмът е плюс 10 точки във Ваша полза.
За да подчертаете интереса си, можете да напишете нещо подобно: „Бих искал да работя във Вашата компания, тъй като сте лидер в отрасъла и поставяте стандарти, следвани от останалите”.
Между другото, изпращането на 100 автобиографии ще бъде загуба на време. Намерете 10 повече или по-малко подходящи компании, в които бихте искали да работите и да вложите в тях душата си. По-малко, но по-качествени. Напишете за всяка отделно резюме и писмо. В същото време, не преминавайте границата: не ласкайте и не преувеличавайте. Искреността е от решаващо значение. Покажете емоционална зрялост и професионализъм. Забележка: в някои индустрии, като например мода или технологии, би било по-подходящо да се пише за това, колко харесвате продукта или услугите на компанията.
Бъдете кратки
В повечето случаи се препоръчва, писмото да е с дължина 1-2 листа. Въпреки това, по-добре е да напишете не повече от една страница. Мотивационното писмо не трябва да бъде твърде дълго. То просто няма да бъде прочетено. А това не е във Ваша полза и ще демонстрирате неспособността Ви да комуникирате ясно и точно. Размерът на писмото трябва да бъде такъв, че да може да бъде прочетено веднага. Опитайте се да изразите себе си накратко и по същество.
Ако не можете да изпратите мотивационно писмо
Много компании вече използват онлайн системи за приемане на автобиографии и други заявки. Не всички организации обаче използват услуги, в които е възможно да се приложи отделен документ с мотивационно писмо. Можете да включите писмото в документа с автобиографията или просто да използвате електронната поща. Освен това, в нашата страна, подобна практика не е особено приета.
Ключови принципи
Препоръчва се:
- едно голямо и привличащо вниманието начало, в което ясно се посочва защо искате да работите тук и защо сте подходящи за това;
- лаконичност (мениджърът по персонала трябва да прочете писмото Ви за първи път);
- описание на достиженията и взетите в предишни позиции решения, които някога са помогнали за решаването на дадени проблеми, пред които и тази компания може да се изправи.
Не се препоръчва:
- използване на хумор (в повечето случаи той няма да е на място);
- използването на едно и също мотивационно писмо за всички свободни работни места;
- прибягване до ласкателство (това е непрофесионално и демонстрира емоционална незрялост).
Пример от практиката №1: Показване на разбиране на това, което компанията изисква
Александър, вице-президент на организацията с некомерсиална цел Rabbit Store, наскоро публикува свободно работно място за специалист по набиране и обучение на персонала: “Търся някой опитен и със силна база. Човек, който може да направи всичко, като се започне от търсенето на кандидати и се завърши с тяхното обучение и подбор на други кадри”.
За въпросното работно място са откликнали повече от 100 кандидата. Впрочем, онлайн системата не е допускала прикачване на мотивационно писмо. Въпреки това, един от кандидатите, Олег, е намерил изход от положението. Веднага след изпращането на автобиографията през системата, той се е свързал с компанията по електронната поща, като отново изпратил резюмето с допълнително приложение във вид на мотивационно писмо.
Писмото на Олег не е било много успешно. Преди това, той е сменил няколко компании, оставайки във всяка за много кратко време. Освен това, Олег е единственият кандидат, който не е имал професионално образование.
Въпреки това, електронната поща е спасила ситуацията. Първо, това е професионално. Олег ясно е заявил, че пише на пощата, за да провери дали заявката му е получена. По-нататък, той обяснил как е научил за Александър (началник на съпругата му, която работила за компанията Rabbit Store).
Въпреки това, най-много в писмото на Олег повлияли примерите. Той изброява проблемите, с които компанията може да се сблъска и описва възможните решения.
„В писмото на Олег се усеща, че човекът е крайно увлечен от тази работа и наистина иска да помогне за развитието на нашата компания. Освен това, Олег демонстрира своя професионализъм и силната си личност” - казал по-късно Александър. В резултат на това, Олег бил поканен на интервю лице в лице и бил нает. Впоследствие се оказал висококвалифициран специалист и успешно работи за тази компания вече в продължение на 2 години.
Пример от практиката №2: Привлечете внимание
През последните четири години, Елена отново и отново кандидатствала за многобройни свободни работни места в Международния комитет по спасения (IRC). Много от тях получили ответен отговор, и Елена никога не се отказвала. С всяко резюме, тя изпращала персонализирано мотивационно писмо: „Исках то да подчертае моята квалификация, творческо мислене и искрено уважение към организацията”.
Мария, директор по човешките ресурси, отбелязала, че писмата на Елена много привличали вниманието й. Особено защото те включвали и няколко видеоклипа, показващи резултатите от дейностите на Елена по защита и набиране на средства в други организации.
Елена е имала богат опит. Тя е помагала на хора, участвали във военни действия, сираци, уязвими жени и дори хора, преживяващи робството. Работата е там - тя просто е показвала в мотивационното си писмо своя опит и компетентност, като „аз съм творческа личност“, „вниманието и отговорността - това са моите основни качества“ и е подкрепила всички тези твърдения с нагледен материал. Последното е много по-убедително.
Ето какво е написала Елена към приложеното видео:
“Ето едно малко видео за моето участие в организация с нестопанска цел „Невидими деца”. Направих го за младежката конференция, на която говорих тази година. Продължителността е около четири минути.
Както ще видите от видеото, доста успешно се справих с ролята си по набирането на средства. В резултат на моите дейности, за “Невидимите деца” бяха събрани над 200 000 рубли. Оттогава продължавам да работя като консултант за “Wellspring International” и наскоро завърших обучението си за международен пратеник”.
Във всяко от мотивационните писма, Елена също уточнявала колко иска да работи в IRC. Демонстрирането на своя ентусиазъм - не е лесна задача, защото в някои случаи може да изглежда като наивност. Ако се изразявате точно и кратко, впечатлението от Вас става по-добро.
Ето така Елена показала интерес си към работата в IRC:
“Също, трябва да знаете, че съм искрено благодарна на IRC. Вашите програми много ми харесаха и аз лично посетих някои от конференциите Ви в Москва, както и няколко изложби в Екатеринбург, включително и скорошното мероприятие „Можем да бъдем герои“. В момента, IRC е най-добрият ми избор и вярвам, че мога да бъда ценно допълнение към екипа Ви за набиране на средства”.
Елена много добре знаеше, че за всяко свободно място в тази организация има стотици кандидати, а самата тя - една от най-конкурентноспособните. „Знаех, че има и по-добри от мен. Въпреки това, бях изпълнена с решимост и за по-голяма убедителност прикрепих видеоклипа. Нещо повече, моят принос към помощта и благотворителността беше наистина значителен” - казва тя. В крайна сметка, упоритостта на Елена се отплатила. През юни миналата година, тя беше приета за временен координатор на външните отношения, а през октомври се премести на постоянна работа.