15 Септември, 2019 г.
Снимка: Shutterstock
Резюмето
Това е първото запознанство с кандидата. На този етап, кандидатът се опитва да се продаде, основната му задача е да получи обаждане с покана за интервю. Нашата задача е да гледаме между редовете, за да не губим време за всички кандидати или поне да го спестим по време на интервюто. След като анализираме първоначалната информация, можем да намерим повече нюанси, отколкото изглежда на пръв поглед. От статията ще научите как да работите с автобиографиите на кандидатите за работа.
Когато започнете да изучавате резюмето, трябва да имате пълна яснота относно идеалния кандидат за открилата се свободна позиция, минимални изисквания за трудов опит или образование, както и ясна представа относно притежавания от кандидатите опит. Всяка индустрия има своите специфики, включително и методи за печелене на пари и дни на плащане и това трябва да се вземе в предвид. Служителите, които са свикнали да печелят ежедневни доходи на предишното си работно място, могат да изискат метод да не пропуснат своята изгода, когато работят за вас. Позовавайки се на отговорностите свързани с длъжността на свободното работно място, определете важните за кандидата качества и компетенции. Още на етапа на публикуване на обявата трябва да споменете тези изисквания. Трябва да помислите и относно възможностите за подаване на автобиография: тя може да бъде по електронна поща или директно на бъдещото работно място.
Работата с резюметата на кандидатите Ви позволява да получите много повече информация, отколкото просто да разглеждате предишните им работни места. По правило, всяка автобиография има свой собствен характер. Кандидатът, без да се колебае, се фокусира върху най-важните етапи от кариерата си. Той ще отбележи точно онези постижения, които му позволяват да се гордее с извършваната от него работа и в резултат, това се явява негов мотиватор. Ще разберете какво е важно за човека, например, висококласното обслужване на касата или отговорното и точно изпълнение на процедурите, свързани с инкасирането. Тук трябва да се има предвид, че в момента много агенции за подбор на персонал предлагат 'корекция' на резюмето на кандидата, което го прави по-безличен. Ето защо се опитайте сами да подберете неговото резюме.
Какво можем да видим в резюмето?
На първо място, има ли човека качествата и опита, които са необходими във Вашата компания. В рамките на всяка организация има определени принципи, правила и атмосфера, които изграждат корпоративната етика. Малко вероятно е бившият рибар да успее да се впише в екипа на магазина за парфюми. Въпреки, че не трябва да сформирате преценката си по стереотипите, има вероятност този конкретен рибар да стане най-добрият служител в магазина и тогава си струва да го поканите на интервю. Но в тази ситуация, отговорът ще бъде по-скоро отрицателен. Дайте шанс на хората, там, където скоростта на обслужване е важна. Необходимо е да разберете, в кои области е работил потенциалният служител, колко време е търсил себе си, къде е работил - във федерални или международни мрежи или опитът му е ограничен до сътрудничество с индивидуален предприемач. Обърнете внимание колко подробно кандидатът описва своите длъжностни характеристики и върху какви задачи акцентира. Например, за продавач-консултанта е важно именно обслужването на клиентите, а не само показването на стоките върху търговския щанд.
Възможно е, при описването на позициите, служителят често да използва техниката copy/paste, което безусловно говори за предприемчивост, но не и за скрупулите при съставянето на резюмето. Обърнете внимание, колко често кандидатът е сменял работата си. Ясно е, че ако фирмите се сменят като калейдоскоп, Вашата компания може да се превърне в поредния преходен пункт. Също, обърнете внимание дали дейността заедно с прехода към ново място се е променяла. От една страна, той може постоянно да усвоява нови задачи и да израства в длъжността при прехода от едно място на друго, което показва неговата амбициозност, а от друга страна, той може да обръща повече внимание на професионалния растеж в рамките на индустрията, което ще Ви даде възможност да получите отговорен специалист, т.е. Добър изпълнител във Вашата област. Има ли големи промеждутъци между преходите на различните работи. За момичетата, това може да се дължи на отпуск по майчинство, но при младия мъж, с какво може да се обясни дългия промеждутък между работата? Възможно е например, родителите на кандидата да му помагат финансово, което му позволява периодично да работи или да не работи и логично ли е да изберете такъв служител? Наличието на академичен отпуск в института също може да Ви информира относно степента на отговорност на кандидата.
Още един съвет: опитайте се да разгледате резюмето на кандидата в хронологичен ред: например, от началото на кариерата му до днес. Опитайте се да се поставите на мястото на кандидата и разберете защо той сменя работните места, какво би провокирало прехода към друг отрасъл. Възможно е, действията му да са подтикнати от логично обяснение.
Обърнете внимание на граматическите и стилистични грешки. Това е още по-важно, ако служителят ще води бизнес кореспонденция или свободното място е свързано с високо ниво на комуникация. Струва си да погледнете графата с образованието: учи ли кандидатът в момента в университет, каква е формата на обучение, може ли да съчетава обучението и работата? Въз основа на опита в ръководството на търговци, предпочитанието е да се наемат само студенти, защото тези момчета са по-целенасочени и при разумен подход, могат да комбинират работата и учението.
Внимателно прочетете раздела за личните качества и хобита на кандидата, ако има такива. Какви черти на характера или бизнес-качества подчертава кандидатът? По какви спортове се увлича? Това може да разкаже за фокуса му върху резултатите, обича ли да работи в екип или индивидуално. Разнообразното развитие на хората, като правило, по време на работа се опитват да се докажат в много направления. Също така, интересите на кандидата могат да дадат яснота относно активната му житейска позиция. Кандидатът посочва ли контактите на бившите си работодатели, които са готови да отправят препоръки? Това също е много важно.
Често в резюмето се посочва допълнителна информация, например в колоната за гражданството, която ще Ви помогне да анализирате възможността за назначаване на кандидата на работа. Информацията за района на пребиваване ще Ви позволи да разберете до колко му е удобно на бъдещият служител да достига до работното си място. Например, в позицията на търговец, териториалният достъп до бъдещата работа е важен фактор. Ако е необходимо, трябва да обърнете внимание и на владеенето на чужди езици. Възрастовите ограничения също са важни, въпреки че тук може да се спори относно законността на тези изисквания. Има обаче концепция за продажба. Например, при продажбата на младежки дрехи, младите момчета и момичета изглеждат по-подходящи. Що се отнася до пола на кандидата, би било странно, в магазин за дамско бельо да продава някой младеж.
Очакванията за заплата могат да кажат много за адекватността на търсещия работа. Има две крайности: преувеличените очаквания на фона на липсата на достатъчно опит и образование, могат да покажат завишена самооценка и прекомерни амбиции. Ниският доход в сравнение със средния на пазара пък говори за непълно съответствие и разбиране на своята роля вътре в бизнеса. Възможно е човекът да си върши работата, но заплатата му да остава същата.
Разбира се, всеки, който някога се е натъквал на подбор на персонал, знае, че в резюмето, кандидатите могат да пишат пълни или частични лъжи.
Как да разпознаем лъжата
Добрата половина от кандидатите изкривяват информацията за предишните си работни места и по-специално, продължителността на престоя им на последната работа. Тревожният сигнал може да е неизразителното описание на функцията му или липсата на постижения. Вижте дали посочените отговорности и задачи съответстват на позицията, която кандидатът назовава. Възможно е той да се опитва да си „припише“ заслугите на колегите или на ръководителя. Най-често, хората преувеличават със знанията си по чужди езици. Случва се, кандидатите да посочват в резюмето социално очакваната информация, която не съответства на реалността.
И последната препоръка: подредете резюметата в три групи: „да“ - резюме на кандидатите, на които първо да се обадите за интервю, „може би / да“ - резюметата на кандидатите, които ще бъдат интервюирани на второ място, „не“ - резюметата на неподходящите кандидати. И запомнете: никога човек не е толкова близко до идеала, колкото в резюмето си!