Как да повишим самочувствието си на работа

26 Април, 2019 г.
Как да повишим самочувствието си на работа
Снимка: shutterstock

Позната ли Ви е ситуацията, в която колега, при равни други условия, е поущряван за ваша сметка? Или когато по-малко талантливият служител получи повишение, а вие оставате на сегашното си ниво, без ясно развитие в кариерата?

Ако сте се сблъсквали с подобни истории и преживявате същото преди началото на нов проект, проверявате отново направените отчети и продължавате мислено да работите през нощта, тази статия ще Ви бъде полезна.

В основата на описаното е самооценката, която пряко засяга кариерните постижения и успеха в живота. Нека разгледаме защо и какво трябва да направим по въпроса.

Как да разберем, че самооценката ни е ниска

Да започнем с преминаването през малък тест, който ще Ви помогне да разберете текущото си състояние.

Следва списък от въпроси, на които трябва да отговорите с 'да' или 'не'.

Опитайте се да отговорите веднага, без да мислите. Така ще получите най-обективните отговори на въпросите:

  1. Когато е възможно, се опитвам да не давам свои собствени публични оценки, касаещи едно или друго явление или човек, и изпитвам чувство на страх, когато ме оценяват други хора.
  2. Мога да създам у хората завишена представа за своята компетентност.
  3. Струва ми се, че дължа настоящата си позиция или настоящия си успех на моите познати или на това, че съм на точното място в точното време.
  4. Страхувам се, че хората, чиито мнения означават много за мен, ще разберат, че не съм толкова способен, колкото си мислят, че съм.
  5. Страхувам се, че няма да се справя с поредния проект или задача, въпреки, че обикновено ми се отдава всичко, за което се боря.
  6. Чувствам или знам, че моите постижения в живота и в работата - това е резултат от някаква грешка.
  7. Трудно ми е да слушам похвали и комплименти за моя интелект и успехите ми.
  8. По-често си спомням провалите, отколкото успехите.
  9. Когато успея в нещо или получа признанието на другите хора, се съмнявам, че мога да повторя успеха си в бъдеще.
  10. Съобщавам на другите за полученото повишение или за новото ми постижение не по-рано, от момента на свършения факт.
  11. Там, където става въпрос за постижения в моята област, трябва да бъда “най-добрия” или поне “уникален”.

Ако отговорът на всичките въпроси е “да”, то имате повече от пет и тогава имаме основание да вярваме, че имате ниска самооценка.

Какво Ви причинява неувереност

Когато се съмняваме в себе си, избираме 1 от изброените по-долу стратегии или ги смесваме заедно:

Отказваме се от възможностите

Отказваме се от повишението в работата, защото не сме достатъчно умни и все още трябва да се учим. От създаването на собствен бизнес, защото имаме малко опит. От нужните запознанства, защото си казвате “какво ще говоря с този интелигентен и красив човек, ако все още трябва да израствам”.

С прости думи - защото не се чувстваме достатъчно добри и се страхуваме да не бъдем разпознати. Затова е по-лесно да се откажем от възможностите и да се скрием в сянката си.

Отлагаме

Отлагаме началото на всички случаи, оправдаваме се пред себе си, че имаме по-важни задачи, или се натоварваме с друга работа, така че наистина да нямаме време да направим необходимите неща.

Никога няма да има идеален момент или идеални нас, за да започнем нещо. Всъщност, зад всичко това стои страхът от грешката и провалът. Боим се от неоправдаването на очакванията на другите хора. Ние сме толкова уплашени да започнем работа, че предпочитаме да забавим нейното изпълнение до последно. И в резултат на това го правим или в нощта преди крайния срок, или изобщо не го правим.

Изпадаме в перфекционизъм

Много пъти проверяваме отчетите, писмата и пощата. Работим денонощно, без почивни дни. Опитваме се да правим всичко перфектно и в резултат на това изнемогваме. С течение на времето, успехът започва да се асоциира именно с тази безкрайна гонка и работа до изтощаване. И съответно, преди да поемем нов проект или кариерен връх, си мислим сто пъти дали всичко това си струва безсънните нощи и подкопава здравето ни.

Аналогично, зад това стоят много високите изисквания към себе си, страхът от грешка, провал и осъждане. Няма идеални хора, но ние упорито се стремим да достигнем тази илюзия.

Как да повишим самооценката си

Какво да правите в тази ситуация и как да си помогнете?

Повишението на самооценката - това е дълъг процес, с който се занимаваме през целия си живот. Еднозначно има прости ситуационни и поведенчески упражнения, които ще разглеждаме по-долу.

Направете нещо, което не е идеално. Неидеален чай, несъвършен грим, вечеря, пост и др. Задачата е да разберете, че светът не спира с това да си позволите да направите нещо, което не е съвършено. И едновременно не умирате морално от угризения.

Направете 1 малко задание от голям проект. Помните ли техниката за "ядене на слон малко по малко"? Направете първото си малко парче днес.

Започнете да се хвалите и да празнувате малките си победи. Когато Ви похвалят, усмихвайте се и казвайте, благодаря. Без извинения, че сте имали късмет, или колегите са Ви помогнали да направите проекта.

Ако смятате, че сте под напрежение, опитайте да отпуснете тялото си: Масажирайте ръцете си, дишайте, танцувайте, вземете гореща баня, бягайте. Всяка физическа активност помага.


Важно умение за лидерство - умствена издръжливост
Често ли се сблъсквате със ситуации на работното място и у дома, където сте под натиск от околната среда или даден човек? Случва се и така: работата ви е критикувана със и без причина, вашите действия, ценностни и способности непрекъснато се обезценяват, вие като човек сте унижавани и т.н. Коя реакция е най-често проявяваната? Агресия, обида, безсилие пред обстоятелства, депресия и т.н. Как можете да реагирате различно? От гледна точка на психологията, терминът психическа издръжливост означава определена съпротива на човека срещу жизнения натиск. Психологически устойчивите хора не са емоционално въвлечени в ситуацията, следователно е по-лесно да се справят с извънредните ситуации на работното място, те се адаптират по-бързо към прекомерното внимание на обществото, по-лесно намират общ език със средата си. Най-важното е, че те запазват своята енергия и цялост на личността. Някой хора ежедневно са подложени на натиск от страна на шефа, колегите, роднините, а други са значими хора, свикват / адаптира се към този натиск и спират да реагира на него. Това важно умение не възниква у всички, а в малък брой от мнозинството. Какво да правим останалите? Добрата новина - менталната издръжливост може да се тренира. Способността на хората да се контролират/да издържат на удара (изберете метафората, която повече ви допада) и да не се поддават на провокациите на онези, които ги притискат, е състояние за поддържане на психическото здраве в продължение на много години. Там, където манипулацията се контролира - започва издръжливостта. Най-важното житейско умение за офиса и дома.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Рестартиране на кариера? Време за размисли
„Познайте сам себе си.” Платон Решихте да промените коренно дейността си, „пораснахте и надраснахте“ съществуващата си позиция, имате желание да реализирате хобито си ... Откъде да започнем? Погледнете по-отблизо себе си, внимателно слушайте гласа на интуицията си, не забравяйте за вашите желания или мечти - заемете се със самопознанието. И точно след подобно предложение, Клиентът, който беше дошъл на консултацията с цел да промени съществуващата траектория на кариерата си, каза: „Не съм склонен/на към рефлексии. Искам да обсъдим новите възможности и да предприемем действия“. Или самият той предлага начини да проучи ситуацията си: „Нека направим одит на моите таланти. Дайте някакъв вид тест или въпросник за кариерно ориентиране. ' Приятели, Гугъл ще помогне. Това не е за мен. Има въпросници, има тестове. НО! Работя с вашата индивидуалност, с уникалността на вашата личност, така че без да познавате себе си, не мога да пристъпя към истинската ви цел. И преди да зададете важните въпроси за изграждането на план за преминаване към новата Ви кариера, предлагам да разгледате следните теми: вашите интереси днес; какви ценности са важни за вас; вашите таланти; каква работна среда искате да имате; какво е състоянието на кариерата Ви днес. Тези въпроси ще ви насочат към вашите цели. Примерите за успешно рестартиране на кариерата ще започнат именно с тези размисли.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »