18 Май, 2019 г.
Снимка: Shutterstock
Всички етапи на интервютата са завършени, въпросниците са попълнени, трудовата книжка е предадена в отдел кадри. Цялата цел ли е постигната? Не е още. До 15% от служителите в средните звена не преминават изпитателния срок.
Защо работодателят може да се разочарова от избрания от него служител и как да се застраховате от това?
Разберете какво се очаква от вас
Да, новият ръководител трябва да ви възложи задачи по време на изпитателния срок и да предостави всички необходими ресурси. Но „трябва“ - не означава „ще го направи“. А в случая, ако не покажете резултати в периода на изпитателния срок, никой няма да приеме сериозно вашите оправдания в стила: “Не ми беше казано“. Искате да бъдете нещо повече от обикновен изпълнител - представете се проактивно и създайте възможностите сами. Така ще получите от ръководителя ясните цели в рамките на пробния период и същите ясни критерии за оценка на тяхното изпълнение. Например, можете за трите месеца пробен период, два пъти да увеличите продажбите на слънчогледово семе, а за работодателя е важно да продаде склад със слънчогледово масло, чийто марж да е по-голям. Това може да е добре направено, но ръководителя да не може да оцени вашия трудов подвиг.
Покажете резултати
Дори ако вашите цели не съдържат конкретики, направете нещо, което може да бъде демонстрирано като конкретен резултат. Трудно е да се спори с факти и можете да докажете с факти, че сте ефективни.
- бъдете заинтересовани;
- покажете желание за работа;
- ако се справяте бързо, искайте допълнителни задачи;
- обсъждайте свършеното дотук с колеги или с възложителя на задачата.
Не бързайте
Всяка компания има своите подводни камъни, традиции, особености. Бързо и без проучване, „бързаме в битката”, предлагайки радикални промени, обявявайки някаква “глупост” от изпълнената работа или влизайки в „съюзи” с други служители, може да попаднете в беда: нещо, което би било възприето като успех в друга компания, в тази може да е неподходящо. За да избегнете неблагоприятно положение, първо разгледайте ситуацията, хората и бизнес процесите. Но това действие не бива да Ви забави много: всеки разбира, че една или две седмици като новодошъл трябва да се “ориентирате”, но до края на месеца, от Вас ще се искат реални дейности.
Записвайте своите идеи по време на пробния период
Възгледа на начинаещия обаче има един важен плюс: неразбиране. Може би някои от вашите иновации няма да бъдат уместни в първия етап. Но ако се задържите в компанията, то след време ще „включите“ различни корпоративни ограничения - като „този отдел е невъзможно да се престрои“ или „никога няма да достигне до там“. След това, вземете първите си записки, а не пълните съмнения, и намерете в тях вдъхновение. Може би някои нововъведения вече да са нужни? Сега вече имате достатъчно опит, за да ги приложите правилно.
Помолете ръководителя за обратна връзка
Изпитателния срок приключва, а ръководителя не дава оценка на работата ви? Смятате, че шефът Ви е напълно доволен от вашата работа и няма за какво да се говори? Може би е така. А, може би, сте пропуснали нещо и заключенията му не са толкова розови. И ако това е така, искането за оценка на работата Ви, седмица или две преди края на изпитателния срок, или ще Ви накара да се почувствате по-уверени (в случай на положителна оценка), или ще имате време да коригирате ситуацията (ако шефът има съмнения).
Във всеки случай обаче, не забравяйте, че не само компанията гледа към служителя, но и служителят гледа компанията. Ето защо, ако смятате, че фирмата не е вашата, тогава понякога е по-честно по отношение на Вас и работодателя, просто да го признаете и да отворите хоризонти за нови възможности. Животът е твърде кратък, за да се изразходва за нежелана работа.