27 Октомври, 2019 г.
Снимка: shutterstock
Ако търсите съвети как да се справите с ужасния, арогантен, шумен и груб колега, с който е невъзможно да се работи, в интернет ще намерите много съвети. Но как да определите дали самият вие не сте толкова досаден служител? Как да разберете, че вие не сте този, който усложнява работата в екипа, а не този, който винаги се намесва в делата на другите хора и като цяло дразни колегите си по всякакъв начин?
Елементарно: за всички просто станете любимия служител.
Ако можете да следвате тези основни съвети, не само ще запазите името си от включването в списъка на „най-лошите работници на всички времена“, но и ще получите място сред абсолютните фаворити.
1. Спазвайте обещанията си
Нищо няма да предразположи колегите по-бързо от репутацията Ви на отговорен за делата си човек. Изпълнявайки това, което сте обещал да направите, независимо дали сте изпълнили задачата по-рано от обещаното, предварително сте изпратили имейл, който сте поел, или отчет, който сте обещал да подготвите, екипът Ви скоро ще разбере, че може да разчита на вас, че допринасяте за успеха на целия екип. (И като награда, колегите Ви ще са много по-склонни да положат усилия, за да ви помогнат.)
2. Бъдете отзивчиви и не само когато имате нужда от нещо
Всеки обича, когато го хвалят за свършената от него работа. Въпреки това, много често служителите правят това за шефа си - раздават на колегите му скъпи похвали. Или просто ги използват като ласкателство, предшестващо заявка (например: '... и ти свърши страхотна работа по проекта в PowerPoint. Междувременно, ще ме покриеш ли днес на срещата с клиента?').
Вместо такова отношение, не се скъпете за отзивчивостта. Кажете на колежката да знае, че Ви е харесала нейната статия или отбележете, че докладът на вашия партньор по екип е силен и труден. Не стигайте твърде далеч, за да не оставите съмнения в екипа относно автентичността на думите ви - просто бъдете искрени. Ако видите, че работата е свършена добре, следвайте тези съвети!
3. Отнасяйте се към нечие време като към свое
Когато изтичат сроковете, искате да получите възможност да работите без да ви разсейват. И в края на работния ден бихте искали да напуснете офиса в уречения час, без да бъдете спирани в последния момент по спешна нужда. Просто казано, вие искате уважение към времето си - и от своя страна, уважавайте чуждото. Това включва изпълнение на вашата част от задачата и оставяне на достатъчно време на колегата да изпълни своята; появата на срещата в уреченото време; разграничаването от заявките и наистина извънредните ситуации, отговарянето на писмата и съобщенията в приемлив срок. В противен случай, партньорите Ви в екипа веднага ще разберат и оценят факта, че вие самите не приемате времето им като даденост.
4. Не изостряйте напрежението
Днес електронната поща - това е централно звено в практически всяка работа и е достатъчно трудно всеки ден да се справяте с мощен поток от съобщения. Следователно, малко е вероятно колегите Ви да оценят факта, че претоварвате пощенските им кутии с писма, чието съдържание е толкова неясно и непоследователно, че се нуждаят от редица допълнителни обяснения, за да разберат какво се опитвате да им кажете. За да сте сигурни, че имейлите ви са кратки и имат смислен контекст, спомнете си тези 23 неписани правила за писане на електронни писма.
5. Признавайте грешките си
Никой не иска проблеми в работата, но има и нещо по-достойно в човека, който елегантно признава грешките си, отколкото в някой, който непрекъснато се опитва да избегне отговорността. Това изглежда парадоксално, но ако направите крачка насреща и заявите: „моя е вината и ще поправя всичко“, вместо да казвате: „няма да има проблем, ако Димитър си свърши работата“, ще спечелите уважението на екипа, особено ако доведете работата до край и разрешите проблема (и след това разберете как да избегнете тази грешка в бъдеще).
6. Научете се да изоставяте
Разговорите с колегите са естествена част от живота в офиса. Кой не обича да прекарва понеделник сутрин в чат относно това, кой и как е прекарал уикенда? Всъщност - не всички го харесват.
Ако искате да се насладите на благоразположението на вашите колеги, научете се да бъдете наблюдателни, за да можете да забележите, че вашият колега би искал да се захване за работа, а не да слуша, със стиснати зъби, поредната несвързана история за случилото се вчера по време на „щастливите часове“*.
* Забележка: „щастливи часове“ - това е времето, когато алкохолните напитки в бара се продават с отстъпка.
Колегата Ви кимва мълчаливо, посягайки към слушалките си? Обръща се към компютъра, с гръб към вас? В отговор той неохотно издава звучното 'ммм?' Последвайте неговия пример и запазете историите си за друг път или друг колега.
7. Не стойте встрани
Разбира се, това, че сте в състояние да бъдете в крак с разговорите, не означава, че не трябва да сте част от живота на колегите си. Всъщност, задължително е. Не е нужно да сте най-добрите приятели с всички в екипа, но развивайки отношения с колегите, бихте могли да установите силна връзка с някои от тях. Затова понякога вечеряйте заедно, срещайте се в бар, следвайте ги и чатете с тях в Twitter. Споделяйте малка част от личния си живот, задавайте въпроси за живота на колегите. Демонстрирайки загриженост, която е повече от интереса Ви към способността на служителя да създава формули в Excel, ще спечелите доверие и приятели.
В крайна сметка, всичко се свежда до здравия разум. Уважавайте колегите си, работете усърдно, бъдете този, с когото не им е скучно и лесно можете да получите статута на фаворит в своя екип. И ако нищо от това не помогне, донесете поничките. Всички обичат колегата, който носи понички.