12 Януари, 2020 г.
Снимка: shutterstock
Ако отворите добре известен сайт за търсене на работа и направите заявка за позицията „Мениджър продажби“, тогава ще се отворят повече от петдесет хиляди свободни работни места.
Инженерите се търсят два пъти повече. Но къде да се учиш от същите тези мениджъри? В края на краищата няма такава специалност в нито един университет. А мениджмънта има отделно отношение от професията на продавача.
Защо работата като мениджър по продажбите е толкова срамна у нас?
Срам ли Ви е да си признаете, че сте офис планктон, който всеки ден безмилостно 'пробутва' нещо на клиентите си? И когато огласите професията си, върху лицата на хората задаващи въпроса появява ли се пренебрежение? Защо се случва това? Това ехо от миналото ли е? Отекване от презрение към предприемаческата дейност през съветския период ли е? Или може би това е асоциация с дебелата леля Зина зад тезгяха на магазина, където рафтовете са празни, а под тезгяха се намира невижданото богатство? И само леля Зина с ярко розово червило и сини нюанси знае кой ще получи този дефицитен товар.
Толкова години минаха, ние изграждаме икономическо общество. Всичко се развива много бързо. Обществото се превърна в маса от потребители. Пренасищането на стоки и услуги излиза извън мащаба. Хората започнаха да свикват с доброто обслужване, уверени са, че клиентът винаги е прав. Те искат да бъдат 'облизани', както в хотел с 'олинклузив'. А малцина ще се съгласят да оставят парите си на такъв груб човек, като леля Зина. И ако конкуренцията атакува, най-силният печели, а клиентът започва да избира най-доброто от огромната купчина компании.
Всички започнаха да се нуждаят от мениджъри по продажбите, но тези, които наистина са добри са твърде малко.
Какво е продажбата днес?
Не и да „получиш парите си утре и да изпратиш столовете вечер“. Сега продажбите се превръщат в сложен процес на преплитане между финансовите компоненти и човешките взаимоотношения. И какво трябва да направите, за да станете един от най-добрите в областта на продажбите?
Първо, трябва да обичате хората
Искрено обичайте хората и проявявайте интерес към тях. Искреността тук играе ключова роля. Фалшивите „американски усмивки“ не действат за манталитета на нашата страна. Всичко трябва да е честно.
Второ, изобщо не е необходимо да обичате продукта си
Но трябва да го познавате задълбочено. До най-малкия винт. Всичко, което трябва да знаете за него. Трябва да знаете всички предимства на продукта или услугата си. Всяко свойство на продукта носи полза за клиента. Когато разговаряте с клиент, говорете с него на езика на неговата изгода! Това е много важно!
Трето, трябва да знаете, оценявате, уважавате и почти да обичате конкурентите си
Такава снизходителна любов на по-голям брат. С лека игривост, потупвайки го по рамото и галейки го по косата. Сякаш с думите: 'Е, ти си готин, разбира се! Добре направено, като цяло! Но, все още трябва да растеш и да растеш пред мен!' Винаги знайте силните и слабите страни на вашите конкуренти. А пред клиентите назовавайте само силните си страни. За конкурентите си се изказвайте винаги възможно най-положително! Знайте, че често се случва, днес да са Ви конкуренти, а утре партньори.
Четвърто, изградете лични отношения с клиента.
Те трябва да бъдат много дълбоки, както е с най-добрия приятел. Клиентът трябва да е уверен, че ще му помогнете във всяка ситуация. На какво можете да разчитате. Превишавайте очакванията му. Направете малко повече, отколкото очаква. За да изградите доверие, трябва да излезете извън бизнеса и да влезете в рамката на личната човешка комуникация. Това е най-трудната част. Затова първата точка е важна. Наистина трябва да се интересувате от мнението на клиента, позицията и живота му извън работата. Ако клиентът започне да споделя лична информация, това е прекрасен знак! Това е всичко! Дългосрочното ползотворно сътрудничество, на което се надявате при всяко абониране за дадена оферта, е гарантирано! Ако той говори за децата си, внуците, приятелите и как е отишъл тази сутрин на басейн, дори ако е ръководител на голяма корпорация, всичко това означава, че сте отличен мениджър по продажбите. Когато разкриете клиента като личност, вие започвате да управлявате процеса на сътрудничество и продажбите. Започвате ясно да усещате какво, как, кога да казвате и да правите, за да постигнете желания резултат.
Доверете се на човека с опит в продажбите повече от 10 години. Тези 4 точки са важни при продажбите. С тяхна помощ ще станете един от най-добрите във вашата област. И ще спечелите отлични пари от това, и ще останете порядъчен човек.