27 Юни, 2019 г.
Снимка: Shutterstock
Правилно подбраните служители са ключът към успеха на всеки бизнес, предприятие, компания и проект. В големите корпорации, цели отдели се занимават с търсенето и привличането на нови служители и този процес е една от основните позиции в стратегията за развитие на компанията.
Правилното провеждане на интервютата и намирането на точния човек за свободната позиция - това си е цяло изкуство. Но ако сте начинаещ HR, не трябва да се притеснявате. Прочитането на съветите на експертите и правилната подготовка за интервюиране на кандидатите - това е необходимо. За по-голямо Ваше улеснение, събрахме няколко препоръки относно базовите моменти и трикове, които новодошлите трябва да знаят, за да започнат успешно да провеждат интервюта.
1. Разберете кого търсите
За да попълните свободното работно място с подходящия специалист, трябва ясно да разберете кой Ви трябва. За да направите това, не е достатъчно да знаете името на вакантното място и набора от задачи, които човек трябва да изпълнява. Нужно е да се превърнете в астролог и да сложите настояща ментална карта, в която да напишете кой Ви е нужен.
Трябва да проявите заинтересованост към кандидата. Недопустимо е пренебрежението, уличаването в лъжи, агресията и противоречията.
Вземете предвид подробностите: възраст, умения, лични качества, опит от предишни работни места, образование, възможност за учене. Направете портрет на идеалния служител, преди да започнете да се срещате с кандидатите за позицията. Така ще Ви бъде много по-лесно да изберете правилния специалист за тази конкретна позиция.
2. Подгответе се за интервюто
Не само кандидатът трябва да се подготви за интервюто, но и лицето, което ще го проведе. Трябва ясно да разбирате структурата на интервюто, да имате предварително подготвен списък с въпроси:
- Попитайте за миналия трудов стаж;
- Не задавайте главоблъсканици, въпросите Ви трябва да бъдат ясни и точни;
- Попитайте за целите в близко бъдеще;
- Уточнете причината за смяната на работата;
- Обсъдете графика / условията на работата/заплатата.
Запомнете: списъкът с въпроси трябва да се направи така, че на финала да можете да оцените кандидата на база получената информация относно уменията му, нивото на мотивация и личните качества. Също така е много важно да подготвите и самото помещение за интервюто - да се проветри, да се провери за наличието на столове. Трябва всичко да Ви е подредено.
3. Съставете структурата на интервюто
Правилната последователност ще придаде на интервюто цялостност и ще Ви помогне да съберете необходимата информация за кандидата за свободното място.
Класическата структура на интервюто:
- запознанство
- разказ на кандидата за себе си
- поредица от въпроси от страна на интервюиращия
- разказ на интервюиращия за компанията и свободната работна позиция
- за финал на беседата се изисква обратна връзка
- анализ на резултатите
4. Изберете техника
Съществуват стандартни техники за интервю. Но тук мненията на експертите се разминават: някой предпочитат един тип, а други препоръчват да не се използват тези способи и да се разработват собствени.
Ето списък на стандартните техники за интервюиране:
Структурирано интервю
Един от най-често срещаните способи. Тази техника е проста, ефективна и има широко приложение в областта на набирането на персонал. Методът включва интервю по предварително подготвени въпроси, без никакви импровизации.
Интервю за определяне нивото на навици и умения
Предполага формирането на пълен списък от уменията на кандидата. Напишете уменията, които кандидатът трябва да притежава, и оценявайте всяка позиция по установената скала. Този метод ще помогне да се избегне субективността в оценяването.
Стрес-интервю или провокативно интервю
Използва се само ако вакантното място предполага стресиращи условия. Този метод се състои в поставяне на кандидата в условия на стрес и проверка на неговото поведение извън зоната на комфорт. Провеждането на такова интервю изисква специални умения и опит от страна на интервюиращия.
CASE интервю (ситуационно интервю)
Такова интервю се състои от въпроси, които включват задания, подробни отговори с практически примери и моделирани ситуации.
Проактивно интервю
Това е техника за проверка на поведенческите модели. Задавайте въпроси, свързани с темата като цяло, а не конкретно с кандидата. Например, при какви условия служителите повишават ефективността? Какви грешки правят хората на работното място?
Най-опитните и успешни специалисти в областта на набирането на персонал препоръчват смесването на тези методи и индивидуалното им използване за всяко свободно работно място. Трябва да се има предвид, че за различните специалности и свободни работни места се нуждаете и от собствен подход.
5. Бъдете инициатора в разговора
Не забравяйте, че задаването на тона на интервюто - това е само Ваша задача. Изберете правилното темпо на интервюто и с настроение. Трябва да установите контакт и да разкриете човека. Добре е, ако кандидатът усети, че инициативата идва от вас и разбере, че вие контролирате интервюто. Експертите препоръчват създаването на неутрална, делова атмосфера с приятелски, емоционален тон. Трябва да проявите заинтересованост към кандидата. Недопустимо е пренебрежението, уличаването в лъжи, агресията и противоречията.
6. Слушайте и наблюдавайте
80% от времето, което трябва да слушате, кандидатът ще говори. Но трябва да го насочвате в правилната посока и да не допускате отклонения от темата. Кандидатът трябва да говори по същество и да отговаря ясно на зададените му въпроси. Вашата задача е да получите възможно най-много информация, за това попитайте в хода на беседата за възникващите в следствие на отговорите на кандидата допълнителни въпроси.
Ако видите, плам в очите на кандидата и се е появил истински интерес към вакантното място - вие отлично сте се справили с работата си.
Също така е много важно да се наблюдава поведението на кандидата. Да можеш да четеш езика на тялото и да разбираш значението на мимиките и жестовете на лицето е важно както за това, да научиш допълнителна информация за човека, неговите лични качества и психофон, така и за да разбереш дали си успял да създадеш оптимална атмосфера и комфортни условия за интервю. Тук ще бъдат полезни познанията Ви за психо-типовете и тяхното проявление в поведението.
Добра помощ в работата ще бъде способността да се разберат особеностите на характерите на хората, културните, национални и социални контексти, в които живее кандидатът, разбиране на особеностите на представителите на различните поколения и етнически групи.
7. Презентирайте компанията
Много важна част от интервюто е представянето на компанията и вакантното място. За подготовката на подобна реч, трябва да се подходи с особена отговорност. Вашата задача - да заинтригувате човека относно работната позиция и да постигнете правилното разбиране на особеностите на предстоящата работа. Разкажете за философията на компанията, корпоративната етика и политика на дружеството. Дайте информация относно изискванията към кандидата и бонусите, които той ще получи за тях.
След презентацията, кандидатът трябва да има правилна представа за това къде ще работи, с кого, какво ще прави, как да се придвижва нагоре по кариерната стълбица. И най-важното - той трябва да иска да остане с вас и да положи усилия, за да получи позицията. Ако сте видял, че очите на човека са светнали и се е появил истинския интерес към свободното работно място - Вие сте се справили със задачата. Сега е важно да се анализират данните от интервюто и да се види дали кандидатът отговаря на изискванията на компанията.
8. Ценете своето и чуждото време
В допълнение към това, че интервюто Ви трябва да бъде структурирано, то трябва да бъде регламентирано и по време. Деловия подход включва предварително планирано време, което е отделено за интервюто. Придържайте се към времето, и ако видите, че кандидатът очевидно не отговаря на вакантното място, не губете време - опитайте се да завършите правилно интервюто и продължете да търсите следващия кандидат.
Вашата задача е да намерите професионалист за позицията, а не да създавате комфортна зона за приятни разговори.
Често има ситуации, когато човек е много нервен и не може да отговори на въпросите и такова интервю трябва веднага да бъде надлежно прекратено.
9. Финализирайте правилно разговора
От предишния абзац плавно преминаваме към уменията, които всеки интервюиращ трябва да притежава - способността да завърши интервюто. Независимо от това, дали кандидатът е подходящ за съответната позиция или не, той трябва да излезе с най-добрите впечатления за Вас и компанията. Не забравяйте: Вие сте лицето на бизнеса и ако човек остане с лошо впечатление след интервюто, то той ще отиде да разкаже за Вас на своите приятели и познати, което може да повлияе зле върху имиджа на фирмата.
10. Какво да избягвате
Във всеки бизнес има опасни моменти и капани, които трябва да се избягват. Ето основните моменти, които не трябва да присъстват в интервюто ви:
- Не вземайте решения, водени от интуицията. Трезво анализирайте получените от беседата данни.
- Забравете за личните взаимоотношения. Във връзка с набирането на персонал, не можете да имате познати, приятели, тези, които просто ви харесват, или обратното, тези, които не ви харесват. Само обективна оценка на кандидата за длъжността.
- Не поставяйте човек в неудобно положение, не го хващайте в някакви моменти, не давайте вид, дори и ако знаете, че той лъже. Направете всички заключения, които трябва да направите, само след като затворите вратата на офиса и останете сами.
- Не забравяйте за коректността на въпросите и не започвайте забранени теми. Това е важно!
- Проучете списъка с въпроси, които не трябва да се задават на хората по време на интервюто. Сред тях има дори и списък с теми, които нямате право да повдигате, изхождайки от законодателството на нашата държава.
И никога не забравяйте златното правило на всички HR-специалисти: няма добри или лоши хора, няма добри или лоши специалисти. За вас това са хора, които са подходящи или не са подходящи за конкретна открита длъжност.